Det vackra inom oss

Jag har magiska fingrar. Med tiden har de blivit allt längre och smalare. Huden på ovansidan är mjuk och len och ådrorna visar sitt tydliga språk; mina händer åldras så sakteliga. Fingrarna liknar två duvor som kurar ihop sig. De samarbetar med något inom mig som nynnar, sjuder, kvittrar, gråter, slumrar, häpet visslar, trilsket brusar; detta något som är min själ. 

 

”Att lära känna ljuvheten hos det oändliga inom oss”, sade 1400-talsmystikern Nicolas Cusanus, ”det är orsaken, skälet, syftet, det enda syftet med vår existens.” Jag läste citatet i en bok och kan inte annat än att dela med mig av det till er (för att det är så vackert). Det finns ju många andra citat som liksom är mitt i prick; eller vad sägs om ”Jag har haft mera besvär med mig själv än med någon annan människa jag någonsin träffat”. D.L Moody.

Jag tror att vi alla har en oändlighet inom oss, att vi är större än vad vi tror oss om att vara; att livet är fyllt av mystik och en oändlighet. Livet är inte fyrkantigt, hur än mycket vi försöker att passa in tillvaron i en mall. Att se vad ingen annan ser, att tänka själv, att inte följa med strömmen föder frihet.

Det är lördag idag; den första sommardagen för i år! Passa på att vara ute, njut av värmen och solen. Vi hörs snart igen!

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Personlighet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

