Man kan glädjas åt lite…

Lördag kväll; ledig i tre dagar till. Livet känns oändligt och ledigheten som en stor ocean framför mig. Vi har tapetserat fyra rum i lägenheten och nu känns det som om den är mera mig, på något sätt. Det är kul att pussla ihop möbler och arrangera och just nu är det helt perfekt. 

Det är en skön känsla när livet liksom bara är och det funkar. Att bara vara, kunna skriva, fast ögonen tyvärr tappat sin skärpa och glasögonen inte ger så mycket mera hjälp. Jag får se till att gå till optikern och skaffa nya. Bågarna måste matcha tapeterna förstås…Nej då, sån är inte jag. Livet kan aldrig stylas och matchas, inte planeras i det oändliga eller tro att man någonsin kommer till mål med allt; fast det gör man ju till slut, fast det målet är lika för alla och inget direkt man längtar efter. 

LIvets goda för mig kan vara att stiga upp på morgonen och äta min standardfrukost; vad vore livet utan Lingongrova, rökt skinka, kaffe, fil och havregryn? Enkelt, men så gott! Vill man lyxa till det kan man skiva en tomat och koka ett ägg och pressa en apelsin. Sedan husmanskost; tror det är min mor som präglat mig i det fallet. Om ni aldrig gjort fläsk- och löksås (vit sås) med kokt potatis så har ni missat något i livet. Rimmat fläsk som tärnas och finskuren lök steks/bryns och så strör man på lite vetemjöl och späder med mjölk och kryddar med lite salt och vitpeppar (sedan mosar man potatisen och blandar ihop allt!). Eller kokt saltströmming. med välgräddat tunnbröd och mandelpotatis. 

Det är många år sedan jag åt pommes frites och hamburgare eller pizza (hemmagjord är god). Jag kanske har en lantisgen i mig som vägrar snabbmat. Vi lagar jämt middag från råvaror, det blir nästan aldrig snabbmat hos oss. Ok då, Mamma Scans köttbullar någon gång, när orken och fantasin tryter, men fy vad det luktar illa när man öppnar förpackningen!

Än idag gör min mamma så god mat och hon är 83! Vi andra borde kunna säga nej till ”Fem färdigrätter för 100 kr”. LIvet blir faktiskt lite roligare utan!
     

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Man kan glädjas åt lite…

  1. Mimmi skriver:

    Britta:Jo visst är det sant men så svårt att bara släppa dem trots att de är vuxna kram

  2. Fjärils ingrid skriver:

    å så gott fläsk å löksås med potatis ..det var länge sen man åt …härligt med nya tapeter sånt piggar upp/Ingrid

  3. Imse Vimse skriver:

    Jag är också en älskare av husmanskost. Gillar kokt potatis, det slår både ris och pasta.Trevlig Valborg!

  4. Britta skriver:

    Trevlig Valborg önskar jag er också! Tapetseringen klar; och allt blev så bra! hälsar nöjd och glad B!

Kommentera

