Ord

Ord är fantastiska! När man bildar dem till en mening som känns rätt. Ihoplimmade, trimmade, melodiska. Det är skönt att läsa dikter av dem som har språket i blodet. Karin Boye, fantastisk att förmedla känslor, som i ”Jag vill möta”: 

Rustad, rak och pansarsluten/gick jag fram –
men av skräck var brynjan gjuten och av skam.

Jag vill kasta mina vapen, svärd och sköld
All den hårda fiendskapen var min köld.

Jag har sett de torra fröna gro till slut
Jag har sett det ljusa gröna vecklas ut.

Mäktigt är det späda livet, mer än järn,
fram ur jordens hjärta drivet utan värn.

Våren gryr i vinterns trakter, där jag frös
Jag vill möta livets makter – vapenlös

Jag tror att diktens storhet är att man tolka in vad som helst i orden, beroende på sina egna erfarenheter. En dikt kan ge tröst och styrka, funderingar och glädje. Den kan få dig att tänka i andra banor, ompröva livet lite grann. 

Det finns säkert många av er som sett Kay Pollaks film ”Så som i himmelen”. De som jag har hört sett filmen på bio, säger samma sak: Det är första gången alla suttit kvar i salongen en lång stund efter filmen slutat, applåder, stämning. Så var det också för mig. Det var som om alla masker och murar rämnade. Och Helen Sjöbergs sång ”Jag vill känna att jag lever…”. Jag har även hört Kay Pollak på ett seminarium. Han avslutade timmarna med att läsa Nelson Mandelas tal:

Vem är jag som tror mig vara briljant, storslagen och talangfull?

Egentligen, om du inte är det – vad är du då?

Du är ett barn av Gud.

Att du leker liten förbättrar inte världen.

Det är inget upplyst med att du förminskar dig så att andra inte ska känna sig osäkra omkring dig. Vi föddes till att manifestera Guds härlighet som är i oss.

Den är inte bara i några av oss, den är i oss alla.

Och när vi låter vårt eget ljus skina ger vi omedvetet andra människor tillåtelse att göra detsamma.

När vi är frigjorda från vår egen rädsla frigör vår närvaro automatiskt andra.

Orden går rakt till hjärtat – som Karin Boyes – som Kay Pollaks film

 

 

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ord

  1. Imse Vimse skriver:

    Underbara ord. Rakt in i hjärtat. Jag är också något av en ordsamlare!Kram

Kommentera

