Ett svar på Imsevimses inlägg om slöjan..

Jag önskar verkligen att världen såg annorlunda ut; att vi var vidsynta, tog hänsyn till varandra och att hänsynsfullheten fungerade åt alla håll. Jag tänker på den unga kvinna i Irak som stenades till döds för någon dag sedan för att hon blivit kär i fel person. Några av männen som deltog i detta var hennes egna släktingar. Ingen ingrep för att förhindra det bestialiska mordet. Det är kallt, okänsligt och vidrigt.

En slöja är för mig ett symbol för förtryck. Det är inte en modegrej eller något harmlöst klädesplagg utan ett tecken på underordning. När jag försöker förstå en muslimsk kvinna som försvarar rätten att bära slöja kan jag ändå inte hålla med. Hela mitt inre säger nej.

Religion för mig är kärlek, hänsynsfullhet, medkänsla, empati, medmänsklighet; inte förtryck, rädsla eller mord. Då handlar det om andra saker som makt eller pengar och att förminska en annan slags människa för att känna sig lite bättre själv. Tanken på Gud är den gode guden, inte en krigsherre eller en mördare, utan någon som står varje människa nära och kan vara en klippa när det blåser hårt. Jag mår direkt illa när jag hör talas om ”heliga krig”. Men, man ska inte dra hela grupper av människor över en kam. Livet är inte svart eller vitt. Det är bara så att människor mår bäst av att få leva i frihet, blomstra, ha ett fritt liv och skapa sina egna vägar. 

Tänk tanken att det skulle vara förbjudet för kvinnor att skriva och att publicera något på nätet eller att kvinnorna i Sverige inte kämpat för 80-90 år sedan över den kvinnliga rösträtten. Ja, tänk om ingen utveckling skett; då skulle vi fortfarande bli släpade på marken; dragna av våra starka män, hållandes vår kalufs i ena näven och en stenåldersklubba i den andra.    

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett svar på Imsevimses inlägg om slöjan..

  1. Imse Vimse skriver:

    Det blir så mycket kulturkrockar. Vi förstår inte att någon kan bära slöja av fri vilja och andra förstår inte hur våra döttrar kan gå i linne och kortkort.Enda sättet att förstå sånt är att närma sig varandra.

  2. Britta skriver:

    Man skulle förstå bättre om man upplevt båda sidorna av myntet. Det är ingen enkel fråga precis.

Kommentera

