Beckham, Zadine och andra märkliga ting

Carolina Gynning ska banta – i TV – tills hon når något som kallas ”size zero”, dvs en åttaårings storlek. Bantningen görs under översyn av läkare. Carolina har själv tidigare lidit av ätstörningar. I ABs artikel kan man läsa att ”Gynning ska bli lika smal som Beckham”. Först förstår jag inte. Har jag missat något de senaste veckorna i nyhetsrapporteringen? Har David Beckham blivit smal? Kan inte låta bli att titta på web-inslaget med rubriken ”Jag är inte beredd att dö för det här”. Snabbantningens skadliga verkningar ska visas upp. Inslaget avslutas med att Gynning tar några steg framåt och pussar på filmkamerans glas.  Men vad i denna historia är det som stör mig så mycket?

Nu har vi äntligen fått reda på vad Materazzi sa till Zidane på fotbolls-VMs avslutningsmatch, när Zidane därefter blev blixtrande arg och skallade Materazzi. ”Jag föredrar din hora till syster” (istället för att få Zidanes tröja efter matchen). Nu blev inte italienarna så vidare upprörda över det här, eftersom ”hora” nuförtiden är ett vanligt förekommande uttryck och att sexism inte upprör lika mycket som rasism. Man måste säga att det var en kraftfull markering mot förnedrande kvinnosyner som Zidane gjorde.

Det är en vacker morgon, sol och blå himmel. ”Intet är nytt under solen” fast ibland undrar man om det verkligen stämmer, med så mycket dumheter som ideligen händer här i världen.

   

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Beckham, Zadine och andra märkliga ting

  1. uno skriver:

    Zidane, du har min sympati, synd att ditt lag missade VM pga skallen. men det var Materazzis avsikt, av vinna VM, alltså. En feg skit men bra taiktiker.

  2. Britta skriver:

    Tack för din kommentar Uno. Har snabbkikat på din blogg och vilka vackra bilder (och kloka saker du skriver). Ska studera din blogg mera noggrannt.

  3. Imse Vimse skriver:

    Vilka tokigheter de hittar på i TV. Jag trodde att Gynning var lite vettig när hon bort siliconet. Men tydligen inte.

Kommentera

