Britta önskar GOD JUL och återvänder hem

Jag brukar skriva JULBREV. Detta blev resultatet i år. Vill gärna dela med mig till er också.

Julbrev 2007

Jag var i Obbola-kyrkan i söndags och lyssnade på julens sånger, med solister, kyrkokör, barnkör och Holmsunds manskör. En textad lapp fanns instucken i programmet ”När ljusen tändas därhemma”.

Det är svårt att sjunga i kyrkan, för mig är tonläget helt fel. Fast vet egentligen inte om det skulle hjälpa vidare värst mycket om det var aningen högre eller lägre. Nu sjöng kyrkobesökarna i alla fall ”Var gång skymningen stilla sig sänker, mina tankar till hemmet då går och jag ler fastän hjärtat det gråter när mot kvällen jag hemlängtan får. Och när ljusen ska tändas därhemma uti drömmen jag åter är där. Hemmets ljus kan väl aldrig jag glömma ty det minner om den jag har kär”.

Ni kanske har hört Chris Reas ”Driving home for Christmas”, typ ”åka hem för att fira jul”. Vi människor är nog sådana, vi återvänder till det som kändes gott och bra. Även om vi bott vid Kilimanjaros fot, utvandrat till Australien, levt i kloster, så kommer det en dag när vi vill knyta ihop säcken, samla ihop alla trådar, sluta cirklar. Åka hem.

När jag något försenad var på väg till jobbet imorse och passerade Bergö-bron var himlen en kastad av röda och orangea färger. Och hade jag inte vetat att jag var på väg till Obbola skulle jag ha trott att jag befunnit mig någonstans under Afrikas sol. Kanske är det så att det räcker att titta upp på himlen för att känna sig hemma, oavsett om man befinner sig i Västerbotten eller på Kilimanjaro.

Jag fick ett telefonsamtal från Norrbotten igår kväll. Det är jul. Ljusen ska tändas därhemma. Glöm Thailand, glöm Kilimanjaro, glöm kloster. Mina nära och kära väntar på mig. Cirkeln är sluten. Nu åker jag hem, för snart tänds ljusen därhemma…

 Från mig till er alla en riktigt God Jul !

                Britta

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Britta önskar GOD JUL och återvänder hem

  1. Mrs Mulatt skriver:

    Fint och stämningsfullt! God Jul

Kommentera

