Jonas Gardell – hedersdoktor

Två betydelsefulla saker har inträffat idag. Min dotter har tagit studenten! Vacker, klok och självständig är hon som jag är mamma till. Sedan har jag lyssnat på ett tal av Jonas Gardell, snart hedersdoktor. Han avslutade med att tala ur Moseboken och uttåget ur Egypten. Händelsen kan ses ur det egna perspektivet; vad är det i ens liv som binder och förslavar idag. Vilket hav måste man korsa för att bli fri? Han går ned på djupet av människans dilemman, vågar stanna kvar och beröra. Ljumhet är långt ifrån Jonas Gardell. Här finns hetta, passion och kalla stråk. I en salig blandning. Jag anar att Gardell gjort sina egen frihetsresor. Säkerligen är han fortfarande på resande fot. ”Res dig upp – stanna inte här. Tag din säng och gå”

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jonas Gardell – hedersdoktor

  1. NoOneYouKnow skriver:

    Den såg jag 😀 Bästa jag har sett hittills 😉

  2. guncai skriver:

    Jag missade denna. Är ledsen för det. Hoppas hans ”predikan” går i repris.Han är en mästare på tolkningar och metaforer. Vore han präst skulle nog många bli troende *L* Vi behöver det personliga djup som Gardells ord ofta står för. Vi är utsvultna på grund av all samhällelig upphöjning av enbart yta. Det ”mättar” så dåligt i längden

  3. Britta skriver:

    Ja, jag tror vi saknar en meningsfullare budskap. Vi blir på något sätt hjärntvättade av banaliteter. Livet är ju större än botox och en perfekt yta.

  4. guncai skriver:

    Ja vi har nog ett sug efter något mer meningsfullt. Det är intressant att det måste vara en komiker som får oss att lyssna på vissa vesäntligheter. Inte prästerna t.ex som är utbildade på att förmedla ett andligt budskap. Detta går oss ofta förbi.Det är intressant och lite märkligt..och får en att fundera…

Kommentera

