Semester – måste vara det mest aktuella att skriva om just nu

Det är en speciell känsla, det här med semester. Veckorna som ligger framför en och man är inte bunden av tider, oavsett om det gäller arbete, mat eller någonting annat. Jag tror att det är där det riktigt sköna känslan kommer ifrån – friheten. Man behöver faktiskt inte göra någonting alls för att det ska vara semester. Den bara finns där. Strosa ned på stan, sätta sig på en uteservering, läsa en bok, brygga kaffe och sitta ute en tidig sommarmorgon. Filosofera över ett bi eller göra en hårinpackning. Gå på en sommarrea och tänka att; vad billigt det blir om man inte köper sommarkläder förrän i juli och vad passande att sommaren har varit rätt så kylig fram till nu.

Man kan skratta och se en gammal film på tv. Allt är nästan möjligt – med lite fantasi och någotsånär rimliga förväntningar är semestern ett guldkorn. För jag tror inte att sommaren förut alltid var sol och varma dagar, utan det var förmågan man hade en gång i tiden att verkligen leva i varje ögonblick. Dofterna av myr, hö och abborre. En rödmålad eka på ett glittrande sjö. Ett renskurat köksgolv som andades såpa. Egenhändigt gjord saft med sockerlag och essens av märket ”Mormors” med smak av hallon. Allt var sommar och ljuva drömmar om en framtid där vi skulle leva lyckliga i alla våra dagar. Idag är jag lycklig, idag finns jag till. Jag arbetar, gnor och sliter, min dröm i solen leker.  

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

