Ge mig ett svar – vem har rätt?

Debatterna duggar tätt på bloggen. Alla har rätt – från vars och en sätt att tänka och tycka. Alla har inre övertygelser. En gång i tiden bildades de av andras åsikter; föräldrars, lärares och människor i var och ens närhet. Barnet växer upp och börjar en dag att tänka själv och ompröva omgivningens mallar. Stämmer verkligen det här som jag hört i alla mina dagar? Tycker jag det är rätt? Vill JAG leva så och har jag de åsikterna? Prägling kan vara på gott och ont, det beror helt och hållet på hur kraftfullt det gjordes eller vilka åsikterna var som lades fram.

Speciellt krångligt måste det vara för människor som växer upp i en miljö som har traditionella, starka kulturer som har bestämda åsikter om hur allting ska vara. Man lutar sig mot trygga lagar som detaljerat beskriver vad man ska göra och inte kan göra. För att smälta in, vara accepterad måste man lyda; oavsett om man tycker det är fel eller inte.

Det må vara religion, livsstil, pengar eller politik; när något blir för extremt, fanatiskt är det helt enkelt för mycket. Religion och tro är en glödhet potatis. Vad är rätt och vad är fel? Muslimer, judar, buddister, kristna, hinduer; vad vill vi åstadkomma? Ska vi i första hand vårda det vi har på jorden eller lever vi för ett liv efter döden? Och innebär ett liv efter döden att man i religionens namn kan mörda andra människor som inte tycker likadant som en själv? Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att någons Gud gillar att man tar ihjäl och trycker ned andra människor. Vad är det då för mening med religionen om inte kärleken finns där?

I krig är alla förlorare. Nedbrytande. Själlöst. Hårt och omänskligt. USAs glorifiering av krig är osmaklig och samtidigt ska bilden av den perfekte amerikanen bibehållas. Moralen och fasaden är viktig. Ytan ska glänsa.

Vi människor gör det så svårt för oss. Om man älskar sig själv och försöker göra något värdefullt för andra, så har man nog kommit en bit på vägen.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ge mig ett svar – vem har rätt?

  1. Margo skriver:

    Hej Carl! Gud skickar budbärare till mänskligheten för att uppfostra oss. Några av dessa är Adam, Moses, Buddha, Jesus, Muhammed och Bahá’u’lláh. Om man studerar lite religionernas historia då upptäcker man att det finns en tidsperiod av mycket ungefärligt 1000 år mellan alla dessa. Varje budbärare lovar att en ny ska komma efter honom. Vår uppgift är att upptäcka Guds budbärare för vår tid och sedan lyda honom.

Kommentera

