Euskefeurat – Norrbotten i mitt hjärta

För ni som aldrig hört talas om Euskefeurat, kanske ändå vet vem Ronny Eriksson är; den stora, finurliga pitebon. En gång i tiden hade jag alla skivor med hans band Euskefeurat. Jag har hört dem på konserter och lyssnat på musiken; berörts av texterna, ljuv musik i en utflyttad norrbottnings öron.

Jag åker vägen upp till Piteå imorgon och minns stroferna:

”Det är här man känner vart stigarna går
man vet vem som är släkt med vem
Det är här man vet var gäddorna står 
det är hit man kommer när man kommer hem,
Hm
du vet,
ja det är hit man kommer när man kommer hem”

”Åh vad vi står på, det går så ”snörovasst”
o så i Bureå där åker vi så fast
i en fartkontroll, jädrar vilken röta,
kortet i behåll, behöver bara böta.
Allt är frid o fröjd,
måste vara nöjd,
slapp ju bli fördröjd
o slapp ju straffanstalter.
Som en projektil
flyger nu vår bil
i mil på mil på mil
för nu ska vi hem till Alter

Så i Jävrebyn o vi ropar ”Ära
vare Gud i skyn, himmelen är nära”
Över Bersikbron men sedan i rondellen
kom en explosion o sedan efter smällen
blev det plötsligt stopp,
motorn har gett opp
o i samlad tropp
så vandrar fem gestalter
under stort besvär,
vi sliter o vi bär
men ropar sisåhär
– Att nu ska vi hem till Alter! ”

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Euskefeurat – Norrbotten i mitt hjärta

  1. TheHustru skriver:

    Jag gillar euskefeurat… har massor med låtar av dem. *L*

  2. Moi skriver:

    älskar ronnie eriksson! vilken genuin karl!”Piteå kan hos somliga ses som en perifer provins, men då bör man veta att Piteå har lika många invånare som New York – per capita.” :)trevlig resa!

  3. Carl skriver:

    Skönt med själsfränder!

Kommentera

