Jag har en bok som heter "Min älskade!"…

och innehåller kärleksbrev från hela världen. En av dessa kärleksbrev är från Harry Martinsson till Moa Martinsson och är så otroligt vackert och poetiskt skrivet och lyder sålunda:

”Min älskade kära hustru, Jag älskar dig med levande blod, så länge det går genom mitt hjärta, sedan vilar det i döden, men dock levande i alltets kretslopp, i det stora livet: Det grönskande livsträdet som aldrig dör.
Om du vill dö vill jag dö, om du vill leva vill jag leva. Jag och du, Du och jag, en tanke, ett blod, en gemensam lag. Adjö Älskade kära. Kvinna och Livsmoder. Harry. Din make, din man, din livskamrat, din älskare, blodet som sjunger för dig, blodet som drömmer om dig – Kära, kära, kära.”

Vilken finess! Vilket uttryckssätt! Vilken passion, dramatik och outsäglig ömhet. Visst har vårt språk numera blivit gränsen till futtigt? Hur skulle ni författa ett kärleksbrev? Någon som vågar?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag har en bok som heter "Min älskade!"…

  1. lilla m skriver:

    oh det va vackert *L* Vem hade inte smält av att få ett sådant brev…

  2. Carl skriver:

    Alla! Jag skriver någon dikt ibland själv; tyvärr har förlaget inte hört av sig till mig ännu. Poesi är nog ingenting man kan tjäna pengar på eller få utgivet, men man måste testa i alla fall…

  3. havsörnen skriver:

    Hm, Harrys kärlek till Moa var tydligen inte lika stark som hans glödande ord.Så….jag väntar med spänning på något Du själv skrivit!!Må gott!

  4. lilla m skriver:

    mitt ex (femton år bakåt el nått) har gett ut två diktsamlingar el tre, fast skall jag vara ärlig tkr jag att de är skit… inte vackra o vemodiga nånstans.. bara helt konstiga…

Kommentera

