Hellre julgris än julkris

Det finns ett liv efter julen; jag lovar. Det finns också ett liv efter finanskris och jobbkris. Den ultimata julen finns nog inte; enbart minnen av vad den en gång var. Julen är barnens högtid och en liten snutt andlighet. Jul är glädje och gemenskap, fast svårt om man inte har någon att fira jul tillsammans med. Jag har själv suttit ensam en midsommarafton och så ensam som jag kände mig den dagen och kvällen, har jag nog aldrig gjort någon annan gång. Men ensamheten var självvald. Jag kunde ha åkt till släktingar, jag kunde ha gjort något, men jag orkade inte. Glädjen fanns inte inom mig och då är det svårt att fira med andra.

Det finns många dofter runt jul och vi minns dofter från det vi var små; pepparkaksbak, såpa, nejlikor, lussebullar, gran och tända ljus. Vi vill så gärna ha allt tillbaka. När jag var liten var julen just barnens jul, ingen alkohol (förutom glögg då, som alla fick smaka på. Ett litet glas kall, hemgjord glögg till alla, stora som små), en lång, lång väntan, julklappar åt alla, en tomte från skogen och minst en julklappsbok att fördjupa sig i. Friden sänkte sig under fotogenlampans milda sken. Krubban var framme. Åtminstone någon tanke gick till detta lilla Jesusbarn som föddes i ett stall; där fanns säkert också en lukt, men av det mindre behagliga slaget.

Jul, jul, strålande jul. Fira med någon om ni kan. Sitt inte ensamma. Ring någon eller ring och bjud in någon. Det behövs ingen hysteri, bara ett enkelt julbord med skinka, sillsallad, lax, ägg, köttbullar, prinskorv och sill. Och ett par slurkar av Pappa Holgers julglögg, som numera är Mor Brittas julglögg. Man måste ju värna om traditionerna! GOD JUL!

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hellre julgris än julkris

  1. Andromeda skriver:

    Jag har varit ensam en jul och tyckte inte alls det var så farligt som jag hade befarat. Den gången var min ensamhet helt självvald. Kanske därför det inte alls var jobbigt. Hoppas du har haft en fin jul och nyår!

  2. Britta skriver:

    Det har varit en bra jul; många lediga dagar och rätt så avslappnat. Brukar följa din blogg även om jag inte skriver så många kommentarer eller inlägg här. Hoppas du också haft en fin jul!

Kommentera

