Det förvånar mig att vi endast är skuggor av våra jag….

Det vore onekligen intressant att kunna läsa tankar. Inte för att jag är nyfiken, utan mera för att förstå hur människor fungerar och därefter agerar. Jag trodde i min enfald, en gång i tiden, att jag kunde lära känna människor genom att läsa. Jag har läst många böcker i mitt liv, dock inte så ofta nuförtiden. I böcker framträder det inre. Det är tankar som kommit på pränt i en bok, ungefär som på bloggen. 

Jag trodde att det fanns djupa källor av själslig visdom hos de flesta av oss. Numera tvivlar jag. Det målande språket, kunskapen, passionen, dåraktigheten; ja, jag har läst Strindberg, Moberg och Martinsson, och då menar jag Moa. Alla porträtterade de människor på ett strålande, målande sätt; känsligt intelligenta, seende, leende, desperata varelser och dramatik. Empati och förvandling.

Något har jag ändå funnit; mig själv. Hon fanns där bland alla bladen i böckerna. Jag kände igen mig i henne; klok, intelligent, vacker, förstående, otillräcklig, feg, modig, glad och käck och ledsen. Bland alla orden som passerade mina ögon och tankar formades jag. Under ytan är jag – mig själv.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det förvånar mig att vi endast är skuggor av våra jag….

  1. Mialene skriver:

    Den själsliga visdomen finns, men rädslan står i vägen….

Kommentera

