Alkohol – den enda drog du tål?

Jag hörde ett väldigt intressant program på radio idag om den förändrade synen på alkohol som skett i Sverige. Ett flertal ljudklipp från TV ingick; bl a från TV4:s morgonprogram där man testar viner m m ibland på förmiddagarna. Ett slags förhärligande av alkoholhaltiga drycker. Sedan nyhetsklipp om de tragiska händelserna i ett antal städer; vansinnesdåd – alla föregicks de med en stor mängd alkohol i kroppen. Stureplan, Umeå, Falun osv. En psykiskt sjukdom verkade heller inte vara den enda isolerade orsaken till sådana händelser, utan en tillkommande utlösare i många fall var just alkohol. Ändrade EU-regler som tillåter att man för in stora mängder alkohol över Sveriges gräns. Lådvin och ett glas mitt i veckan.

Det har skett en förändring i Sverige, helt klart, på synen av alkohol. Det skrämmer mig litegrann.

I media kan man läsa att ungdomar festar mindre idag; det har blivit lite hippt att vara nykter. Känns lovande.

Jag själv då? Inte nykterist; tycker att vin är gott och festligt. Allt har en fram- och en baksida. Snart är det Valborgsmässoafton; en helg ungdomar festar loss.

Och jag undrar vad som skulle kunna finnas istället för alkohol som också skulle kunna göra folk lite ”glada i hatten”? En stor dos av ”Love, peace and understanding”?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Alkohol – den enda drog du tål?

  1. Stockholmsmorsan skriver:

    Ja det är verkligen intressant hur stor tolerans vi har för alkohol.

Kommentera

