Boktipset – om matmissbruk

Från Ord&visor förlag i Skellefteå är boken ”Från Överlevarlandet till Livslevarlandet” av Linda Nederberg utgiven. Jag fick låna boken idag av en arbetskamrat. Nederberg har jag själv träffat och hört ett föredrag av. Som utbildad dietist levde hon själv ett liv med matmissbruk och depression. Till slut hamnade hon på ett behandlingshem i sex månader. Hon arbetar idag som coach för att hjälpa andra. En tjej från Tärnaby – jag kunde inte sluta läsa boken.

Om Hemmet skriver hon ”Jag tycker det är ett segt och omständligt sätt att lära sig tycka om sig själv. Ibland undrar jag om det verkligen är bra att få så mycket tid för att släppa ut allt. Jag önskar istället något som provocerar och som sedan följs av en trygg famn. Men kanske är det bra att få vakna långsamt?”

En rak och stark bok som berör. Läs den!

Kvällen avslutades med andra delen av Uppdrag granskning och äldrevården. Jag slås av den absoluta tristess som omgärdar äldreboende. Allsång. Mat. Inte få gå ut. Inga pengar. Budget. Eller vad den kvinnliga politikerna svarade på frågan om hur hon själv ville ha det när hon blev gammal: (fritt citerat) Jag vill dö knall och fall och slippa ligga släktingar och samhället till last.

Svaret gjorde mig än mer beklämd: Ligga samhället till last? Vårdgaranti. Brukare. Omsorgstagare. Det finns många omskrivande ord för konkreta saker. Människor blir gamla. Beroende. Ser dåligt. Hör dåligt. Men att känna en ljum vårvind svepa genom håret eller blusen kanske skulle liva upp lite? Få komma nära naturens och livets puls. Minnas att precis så här kändes det när jag var ung! Vårens lukt är densamma; förhoppningar och liv. Kanske skulle de gamla då långsamt vakna upp?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

