Tänk att man alltid vet lite bättre än alla andra…

Det är ganska fascinerande, alla dessa åsikter jag, du och vi har. Jag misstänker att mina inte till riktigt 100 procent är just skapade av mig själv. Man tar till sig saker och ting som man tycker är bra och lägger dem till sin personlighet. Det här står jag för eller det här gillar jag inte. Lika benhård som jag är på att jag själv har ”Rätt”, lika benhård kan någon annan vara i precis samma fråga, men tycka annorlunda.

Många saker tycker jag är struntsaker som inte är värda att ta strid om, medan andra saker kan vara rena hjärtefrågor som man brinner för.

Hörde en intressant intervju på P1 igår: Det var en ”Kulturkvinna” som läst alla tio böckerna om Martin Beck, den fiktiva polisen i Sjöwall/Wahlöös deckarsvit. Hon intervjuade en kulturkritiker som skrivit ett utlåtande när första boken kom ut på 60-talet. Han pratade nu om Becks personlighet. Att han var en ganska låg och missnöjd person. Han skilde sig, fick ett nytt förhållande osv, men romanfiguren blev inte bättre när Beck blev lyckligare, utan tvärtom mera slätstruken. ”Beck är bättre när han är deppad”. Och fastän situationen runt omkring Beck blev bättre, så var Beck på något sätt fortfarade kvar i sina existensiella tvivel om tillvaron.

Så tänk på det ni; det gör ingenting om ni är deppade ibland –ni blir bara intressantare! Fast var det verkligen min åsikt? mvh Britta

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

