People, people who needs people, are the luckiest people in the world…

Vi är inga öar, inga fristående varelser som alltid klarar oss själva. Vi är beroende av andra människor. Det har nästan blivit ett fult ord ”beroende”. Kanske finns det någon synonym som låter bättre, men faktum kvarstår; vi behöver andra människor. Ordet har blivit så fult att nya ord har skapats för de människor där man ana behovet. De som får hjälp med socialbidrag kallas klienter. De som behöver vård i hemmet kallas brukare och omsorgstagare.

På något sätt gör detta att man avpersonifierar människor och de blir bara en ihopbuntad klick som benämns kallt och opersonligt. Man ska inte känna något – för då orkar man inte. Men om man inte känner något, om man aldrig kan uttala sig ”i just det här specifika fallet”, om man tar orden ”vi måste värna om vård, skola och omsorg”, så måste man känna något – för att överhuvudtaget bry sig om frågan.

Ett beroende kan också vara en djup längtan efter närhet och kärlek, att vilja krama sina barn, få växel tillbaka i kassan på Maxi, bli artigt bemött eller att ge busschauffören ett glatt leende halvsju på morgonen.

Nej, vi är inga öar, möjligen skepp som ibland kapsejsar innan de når hamn. Då gäller det att ha livbåtar och flytvästar redo. Här ska inte räddas vare sig klienter eller omsorgstagare – utan people. Människor utan etiketter. För hur skulle det se ut på löpsedeln annars: Transportmedel kapsejsade. Proaktiva grupper plockade upp en brukare, två klienter och sju omsorgstagare ur det kalla våtområdet.

Ha en skön dag:) önskar Britta

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till People, people who needs people, are the luckiest people in the world…

  1. BeBest skriver:

    Den sången är fullkomligt obegriplig för mig eftersom jag förmodligen har någon form av autism. Jag håller mera på Simon&Garfunkels ”! am a rock”Människors kunskaper och åsikter, exempelvis dina ord härovan, behöver jag men inte människan som har dem. Människor är bara en mer eller mindre intressant kunskapsförpackning för mig. När jag vet vilken nytta jag kan ha av dem, vet jag också om bekantskapen ska lämnas därhän eller sparas för kommande behov.Kunskap gör mig lycklig. Människorna som sådana, är mig helt indifferenta om de inte mest är till besvär.:O)

    • Britta skriver:

      Hört talas om Barbara Streisand?:) Och förutom vägen till framgång verkan kunskap även vara vägen till lyckan. Må så gott! mvh Britta

Kommentera

