Numera är präster som vanliga människor…

Dom kan ta ett glas vin och är som folk är mest. Prästerskapet är som vilket annat yrke som helst och de behöver inte ens tro. Också hört de åsikterna? Jag undrar om det stämmer. Kan man verkligen förmedla något äkta om man inte tror på det man ska förmedla?

Jag vet inte hur många som har gått ut ur Svenska kyrkan sedan kyrkan skiljdes från staten. Fortfarande måste man i alla fall betala en begravningsavgift och är man medlem även en kyrkoavgift. Numera finns det visst även borgerliga begravningar. 

Jag har läst en del i Bibeln förut. Uppväxt med en troende mor och därmed troende lärare i skolan. Jag kommer ihåg att vi sjöng psalmer och när jag gick i småskolan hade vi morgonsamling. Det kändes bra och gott inom mig och fastän jag inte grupperar mig som vare sig religiös, frälst eller kyrkobesökare, så finns något av tro inom mig.

Jag bryr mig inte om frågor som hur länge världen har funnits till eller om Maria verkligen var oskuld när hon blev med barn eller om hur Uppenbarelseboken ska tolkas. Jag gillar orden: ”I min faders hus finns många rum”.

Annonser

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Numera är präster som vanliga människor…

  1. imsy skriver:

    En präst utan tro blir lätt genomskådad. Det är ju inte att bara rabbla predikningar på högmässan, präst är man dygnet runt. För övrigt är de ju som folk är mest.

  2. kyrksyster skriver:

    Ta ett glas vin har dom nog alltid kunnat. Men i vissa trakter där nykterhetsrörelsen varit stark har den präglat även kyrkolivet och då har väl prästen mer eller mindre varit tvungen att vara nykterist. Och en del är det nu med naturligtvis. Det är ett fritt val.Den som påstår sig inte tro blir naturligtvis inte prästvigd. Men det finns kanske några som förlorat tron utmed vägen… Sen kan man väl fråga vad dom måste tro på? Kanske inte allt det folk tror är kristen tro…Man befinner sig där man befinner sig i sin tro. Man får ta till sig det man kan och be om nåden att få växa.

    • Britta skriver:

      Tack för era svar! Det är inte så att jag tycker det är fel att präster tar ett glas vin eller att de är som ”folk är mest”, tvärtom är det en ganska befriande hållning. Intressant synpunkt ”vad dom måste tro på kanske inte är allt det folk tror är kristen tro”…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s