Är vi den första generationen utan tantrockar och keps?

När jag flyttade hemifrån när jag var 16 dansade jag till Varning på stan. Hade kul med kompisar. Dans, dans, dans och disco.

Min mor hade städrock, var småbrukshustru, syltade, saftade, lagade mat, bakade, vävde, broderade, stickade, virkade, tvättade och sydde kläder till sju barn. Dessutom lagade hon söndagsmiddagar, ugnsstekta fläskkotletter som smälte i munnen med murkelsås och hasselbackspotatis. Det var lugn och ro. Ingen stress. Klockan tickade så sakta på och livet var oändligt.

Fadern tog av sig blåstället varje söndag och tog på sig skjorta, slips och garbardinsbyxor. Rakade sig och duttade på rakvatten och stoppade in världens största prilla Ettans snus under överläppen och kammade det mörka håret bakåt i rena filmstjärnelooken. I en by, långt ifrån städer och folk.

Inga hängande mysbyxor där inte eller sova till tio eller annat onyttigt. Traditioner, ordning och reda höll ihop livet. Det kändes tryggt med tantrockar och kepsar.

Jag dansar fortfarande till Varning på stan. Sover till tio ibland. Bär inte tantklänning. Handarbetar inte, men lagar god husmanskost. Något har man väl fått med sig.

Tiden går så fort och ingenting är sig längre likt…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Är vi den första generationen utan tantrockar och keps?

  1. Kenz skriver:

    Det gäller att ta med sig det goda, lämna annat. Lämna ”änglagårds”-attityderna, ta med sig omtänksamheten, respekten för varandra, recepten på hembakat.

    • Britta skriver:

      Så är det. Jag blir lite nostalgisk ibland, men för den skull vill jag inte vrida klockan tillbaka..

  2. Guldlåck skriver:

    det var nog bättre förr trots allt =)

    • Britta skriver:

      Vissa saker var nog bättre. Åtminstone var livet lite rejälare på något sätt – svartvit tv, en kanal, utedass, mjölk med gräddflagor, räfsning och slåtter hela sommaren, sju mil buss till skolan enkel väg; en bra sak tror jag i alla fall att jag lärde mig; perspektiv på tillvaron. Ha en fin kväll Paulastina!

Kommentera

