Händerna ljuger aldrig…

I dagens AB finns en artikel om Ulrika Jonsson som plastikopererat sig:

LONDON.
Tv-kvinnan Ulrika Jonsson, 41, har fått en helt ny kropp.
Hon har opererat sig för 140 000 kronor.
– Jag har bröst som en 16-åring, säger hon.
I nya numret av Hello visar sig svenskan Ulrika Jonsson upp sig i en vit bikini på omslaget.
Hon är stolt över sin kropp, för första gången på länge.

Och på något sätt blir jag beklämd. Denna ungdom som hyllas, som blivit den nya religionen. Människans naturliga åldrande är inte längre naturlig. Inte ärr, inte skavanker, inte några som helst märken på att man levat får finnas. Men, händer brukar inte ljuga. På ovansidorna sväller blodådrorna och de fina rynkorna blir bara fler och fler och vad jag älskar dessa två – mina händer.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Händerna ljuger aldrig…

  1. Afrodita skriver:

    Bra skrivet tycker jag! Förstår inte varför ungdomen ska vara nåt att sträva efter….Jag tycker det är vackert att åldras och se hur människan växer och mognar inifrån och det ger ett vackert yttre…Ha en bra dag!

  2. Maj-san skriver:

    Jag tycker det är tragiskt att det ända många eftersträvar är det fullkomliga utseendet, visst vill jag också se bra ut, men på något konstigt sätt gillar jag mig bättre nu, har vuxit ikapp mig själv på något sätt. Tror inte människan blir lyckligare bara för att midjemåttet krympt, och skulle önska att medierna slutade glorifiera kändisars strävan efter ungdom.Ha det gott

    • Britta skriver:

      Medierna driver upp någon slags fantasibild av hur man borde se ut. Och som du säger; lyckan sitter inte i midjemåttet…Ha det gott du med:)

  3. Filosophia skriver:

    Bra Britta! Visst är det sorgligt! Det värsta är att se Oscarsgalan eller något liknande med alla dessa intill tänderna opererade och botoxade kändisar som inte längre kan le naturligt. Vem lurar de egentligen?? Knappast sig själva iaf…Jag är rätt fåfäng och har absolut åldersnoja, tror väl man ska göra det bästa av det man har men INTE till vilket pris som helst…Kram

  4. shyQ skriver:

    Alla våra skavanker – en del av oss. Mina bristningar efter barnen. Kvinnans adelsmärken kallade min gynekolog dem. Älskar honom för det!Skrattrynkor, gäddhäng, små åderbråck (har sett riktigt besvärliga)händernas ovansida – lite knotigare, ådrigare, skrynkligare med sneda fingrar som vittnar om femtio års mödosamt arbete.Vi är vackra och stolta över att vara i den ålder vi är, eller hur?Tack för din fina kommentar i min blogg.

    • Britta skriver:

      Tack själv för dina tänkvärda kommentarer. ”Kvinnans adelsmärken” – det ska jag komma ihåg:)

Kommentera

