Ursäkta att jag tjatar om det franska folket…

Bonjour Madame, bonjour Monsieur är den vanliga frasen när man går in i en affär. Eller bon soir, beroende på tidpunkten på dagen. Håller man upp en dörr för någon ler de vänligt och säger glatt Merci! Trampar man någon på foten så säger den som blir trampad Pardon (ursäkta) för att inte den som begått misstaget ska känna sig dum. Den som trampat säger naturligtvis också Pardon.

Fransmännen är artiga. Jag gillar det. Mycket. Tack, varsågod, god dag, ursäkta; små ord som är lätta att säga, men som betyder så mycket. Det frodas god stämning ur artighet. Det känns som om vi i Sverige tappat en del av den artighet vi hade förut. Det är inte lika noga längre. Hörrödu och tjena. Typ.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ursäkta att jag tjatar om det franska folket…

  1. Annica skriver:

    Är det sant som dom säger att man måste prata franska i frankrike – att dom vägrar prata engelska?

    • Britta skriver:

      Dom är jätteduktiga på engelska, menyer finns både på engelska och franska. Det kanske är svårare med språket om man åker till den franska landsbygden.

Kommentera

