Habituerar du?

Habituering är bieffekten av alla rutiner och all den slentrian och allt det kategoriserande som vår hjärna har sysslat med under hela livet. I medelåldern är denna åkomma så fast inrotad i oss att vi censurerar, kategoriserar, förvränger, dömer, förutsätter, rutiniserar allt vi ser, känner och hör. Vi vet redan sanningen och berättar samma gamla historia om och om igen.

Det känns kul att vara medelålders. Och jag visste väl att anledningen till mitt ständigt ommöblerande har ett högre syfte. Att ständigt behöva leta efter saker motverkar mina ingrodda vanor och mönster och rigida tankesätt. Ha överseende med mig om jag mot all förmodan skrivit den här texten förut. Ska strax dricka 10-kaffet. Sedan blir det väl den vanliga lördagssvängen, ut och handla, lunch vid 12 och en power nap. Criminal Minds missade jag igår eftersom jag somnade i soffan. Vilket jag ofta gör. Fråga mig gärna om ni vill ha svar på något eller strävar efter högre upplysning. Jag vet och kan allt. Ingenting kan ändra mina åsikter.

Och trevlig lördag på er. Puss. (se där, det har jag aldrig skrivit förut – redan på bättringsvägen)

Första stycket fritt citerat från Harry R Moodys bok ”Själens fem stadier”

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

