Sverige, Sverige Fosterland…

Fotboll är viktigt. Åtminstone när Sverige spelar VM-kvalmatch. Nationaldagen kan fara och flyga. Aldrig sluter svenska folket upp mer än när Sverige spelar fotboll, men glömmer det gör vi fort. Förlorar eller vinner vi – so what? Pressen får ett litet uppsving efteråt, men resultatet är inte meningen med livet. Tack och lov för det.

Tänk om vi levde i ett totalt nationalistiskt land; hur skulle det vara? Vi skulle tro att vi var bäst på allt. Vi skulle ta varje nederlag som en personlig förolämpning. Vi skulle fylla gatorna med protester och jämmerrop; införa lagar som skyddade OSS. Vara otillgängliga för kritik. Inte tåla någontíng som kritiserade vår hållning, vår politik eller vår religion.

Kanske vinner vi ikväll. Troligtvis kommer vi då att jubla och sträcka på oss en aning, men på Sveriges nationaldag kommer detta att vara glömt och förbi. Vi är inga nationalister och egentligen är det en ganska sund inställning. Hur många krig skulle inte kunna förhindras om ”alla var som vi”?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sverige, Sverige Fosterland…

  1. Filosophia skriver:

    Nej det är sant. Det kan vara obehagligt med nationalism, men samtidigt så tror jag det är viktigt att man vågar vara stolt över sitt land och de bra saker som finns där. Vi svenskar har en tendens att ursäkta oss väldigt mycket för andra…det kan sända fel signaler!Men dom vann ju 🙂

    • Britta skriver:

      Ja, vi vann! Jag är glad och stolt då vi, dvs Sverige, vinner, men det betyder inte allt. Det är det extrema jag tänker på, fanatism osv, att det kan gå för långt.

  2. Andromeda skriver:

    Jag hör till dem som är totalt ointresserad av fotboll. Men visst var det väl trevligt att ”vi” vann… Ha en skön kväll!

    • Britta skriver:

      Jag har varit väldigt intresserad av fotboll förut, men jag vet inte vad som hänt med mig. Kanske jag bänkar mig framför tvn på onsdag i alla fall, då nästa kvalmatch går. Ha en fin kväll du med!

Kommentera

