Italienska för nybörjare…

Så himla kul! om man får uttrycka sig så lättvindligt efter första kvällen med nybörjare i italienska. Läraren var Christina från Italien; en glad och öppen tjej och vi ”elever” satt snällt och pratade i kör: sinjåååra, kiesa och fåtå; åtminstone står det så i min skrivbok för att få in uttalet – men tror det skulle vara signora, chiesa och foto. Ser redan fram emot nästa måndag.

Läser om Bernard Madoff; storsvindlaren som lurade alla, till och med sina vänner. Såg ett inslag om honom på CBS 60 Minutes en gång, och som det känns nu för rätt så länge sedan. Pensionärer satt och grät i rutan; en del av dem var på arbetsförmedlingen. Alla hade de satsat på någon som de trodde skulle ge dem en trygg ålderdom. Madoffs lyxvåning i New York ska säljas nu. Webb-tvn visar oss runt i den stora, lätt pråliga, amerikanskt vräkiga våningen och jag tänker att jag inte skulle vilja byta vår lägenhet mot dennes för alla pengar i världen. Var det verkligen värt det?

Slötittade på Kändisdjungeln i helgen. Äckliga inslag med ormar, levande begravningar, ätande av motbjudande djur och organ och allt vad det nu var. Såg bonden Petter och Jannike Björling. Nej, kul var det inte. Funderar på att ta en tv-paus. Plugga glosor. Bli någonting. En fri själ vid havet. Inte vara så bunden vid det materiella. Jag tror Madoff skulle ha gått en nybörjarkurs i italienska…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Italienska för nybörjare…

  1. Malin skriver:

    Söt du är mamma. Ska vi ha nån pluggkväll i veckan, kanske att vi kan skriva några glosor tillsammans? :)Nu är det min tur att skriva om vår roliga kväll tillsammans igår. Du får gå in och läsa lite senare, ska väl först göra mig nå mat. Lätt hungrig redan.Jag tror, att i Italien, stavar man Cristina – utan h! ;)Bamsekram!

    • Britta skriver:

      Trodde aldrig du skulle fråga:-) Jag gjorde pensionskollen efter jobbet och nu finns det fem pitepaltar i en gryta. De är klara kvart över sju…och det finns nykokt lingonsylt. Kan det vara nåt?Kram tillbaks…

  2. Tummelunsen skriver:

    Språkkurs i italienska, det verkar störtkul! =)Tack för titten hos mig!Ha det gott! / Rozie

    • Britta skriver:

      Ja, det var verkligen roligt. Flera av de som var med på kursen hade varit till Italien flera gånger och var helt sålda på landet. En hade en italiensk fru, en annan vill lära sig att gräla på italienska. Du får prova på du också:) Ha det så bra!

Kommentera

