Jag somnade på bion…

Ok, jag har läst boken; visste hur handlingen skulle fortlöpa. Filmen som alla ser nu, ”Flickan som lekte med elden”. Jag är glad att jag aldrig såg ”Da Vinci-koden”. Den boken hade jag också läst. Men om någon skulle få för sig att göra en film efter Paulo Coelhos bok ”Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät” tror jag att jag skulle göra ett nytt försök eller varför inte 70-talsboken ”Svensson, Svensson” av Maria-Pia Boëthius.

Svensson, Svensson var en av de böcker som jag läste på 70-talet i genren womens lib. Marre Bottin (ganska likt författarens namn?) jobbar på en kvällstidning som journalist och undersöker prostitution på ett av Sthlm större hotell, en förtäckt bordell där personalen får procent från hallickar.

Jag läste bok efter bok som handlade om den unga kvinnan Martha av Doris Lessing. Sedan kom Kerstin Thorvalls rubrikskapande romaner, Marilyn French, m m. En bok som var riktigt otäck var ”Looking for Mr Goodbar”, den har gått som film i alla fall. Grejen var att kvinnan stod i centrum. Böckerna var skriven av kvinnor och handlade om kvinnors liv. Kritiken mot Thorvall var enorm. Hennes böcker var en blandning av intima detaljer, gräl, svek, dålig självkänsla, mindervärdeskomplex och en känsla av att vara en dålig mor. Allt kastades i vår famn och hennes mamma, som fick så mycket kritik, levde fortfarande. Hur kunde hon? Jag läste många av Thorvalls böcker. Hennes böcker innehöll:

Kvinnan som trånade
Kvinnan som kuvad hemmafru och trött mamma
Kvinnan som när allt blev för jobbigt hemma, rymde till Paris för att jobba ett par dagar och bo på hotell
Kvinnan som älskarinna
Kvinnan som lyckad yrkeskvinna
Kvinnan som satt hemma och väntade
Kvinnan som ensamstående
Kvinnan som älskade att dansa
Kvinnan som var barnslig

Och hon stod för det. Glömde:
Kvinnan som var modig

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

