Är ni verkliga eller skulle man kunna klippa ut er och klä er i dagens ”outfit”?

Härom veckan satt vi på jobbet under en fikapaus och drog oss till minnes de gamla klippdockorna. Ni vet, tecknade tjejer och killar i underkläder som man kunde klippa ut från Allers eller Saxons veckotidning. Till klippdockorna hörde klädesplagg, skor och mössor med små taggar, som man också skulle klippa ut och sedan kunde man klä pappersdockorna i olika ”outfits”. Jodå, det var flera av arbetskamraterna runt bordet som lekt med dem. Jag förstod aldrig vitsen med det hela. Vad gjorde man med klippdockorna när man klätt på dem? Jag klippte snett och vint och ingenting passade och de gick inte att krama heller, utan de blev bara trasiga och skrynkliga.

Nu ska det vara platt-TV och plattång. Magen ska vara platt. Tidningen läser vi på den platta dataskärmen. Till och med nyheterna är platta. Att skriva är platt. Ibland skulle jag vilja sträcka ut armen och känna på någon som skriver här och be bloggaren ställa sig på grangolvet i mitt kontor, bara för att se om det är en människa av kött och blod. Jag skulle vilja föra ett samtal, fråga varför hon eller han tyckte si eller så och fråga om bakgrunden till det hela. Jag skulle vilja förstå att det som skrevs finns på insidan av personen ifråga. För ibland vet jag inte vad jag ska göra av er – så långt borta, men ändå inom räckvidd på min platta dataskärm.

Är ni verkliga eller skulle man kunna klippa ut er och klä er i dagens ”outfit”? Era barns namn ska vara lika mystiska som alla de andra barns namn som föds just nu och döps till sådant som Silverhjärtat, Loranga eller Stol kanske; det spelar egentligen ingen roll om det är vackert, bara det är ovanligt. Den senaste barnvagnsmodellen ska bebisen ha (och då menar jag 2010 års modell, inte 2009). Du ska vara en lycklig förälder, ha ett underbart äktenskap och gå på gym två gånger i veckan. För jag vill klä min klippdocka i senaste slimmade gymutstyrseln. Är du kvinna bör du ha lärt dig vad en fontänorgasm är och är du man så vet du redan allt sedan födseln.

Det bör finnas klippdockehelikoptrar och pappersbonusavtal som tillbehör för de äventyrliga och smarta. På vart och ens ansikte ska ett evigt leende glittra. För så fungerar den platta världen – ingen ser gråten bakom ett målat ansikte. Huvudsaken är ändå att det ser ut som om vi är lyckliga, i vår platta och smått materialistiska klippdockevärld…


Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Är ni verkliga eller skulle man kunna klippa ut er och klä er i dagens ”outfit”?

  1. Andromeda skriver:

    Du har rätt i att världen är ganska platt och ytlig. Men till skillnad från dig så gillade jag klippdockor. Vanliga dockor var jag inte lika förtjust i. Hoppas du får en skön helg!

    • Britta skriver:

      En skön helg önskar jag dig också. Just nu lyser solen, men väderprognosen säger blåst och kanske snö…vi får väl se om det blir något oväder. Ha det så bra!

  2. Kao skriver:

    Grymt bra inlägg!(Men varför så pyttesmå bokstäver?)

    • Britta skriver:

      Jag har fixat till det nu. Skrev det i Word och det såg bra ut på min skärm…Tack för omdömet och alla kommentarer:) Norrut är Umeå, men det har mest regnat vid kusten. Kikar in till dig!

Kommentera

