Lergryta – något för lata gourmeter…

Har ni en gammal, dammig lergryta undangömd i något skåp; plocka genast fram den! Citronmarinera en majskyckling; blanda i soya och kryddor inkl rosmarin i marinaden och skär rotsaker, potatis och lök och fyll upp till kanten och en och en halv timme senare är det bara att reda av såsen, tranchera och smörja kråset. Glöm inte att lägga grytan i blöt innan och sätt in den i kall ugn. 

Annars har dagen förflutit i ett lugnt och skönt tempo. Noll tolerans och Tredje vågen blev dagens söndagsfilmer. En ungdom står i köket och bakar kakor. Här är trivselnivån på rena, rama Sörgårdenstadiet. Det enda som fattas är nu krusade örngottsband och en stenkaka med Bertil Boo. Min farfar hade en skivspelare för stenkakor. Rena stenåldern kan tyckas, men 60-talet var ju decenniet innan teknikexplosionen startade.

Men lergrytor, dom går fortfarande inte av för hackor…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lergryta – något för lata gourmeter…

  1. Tant Otto skriver:

    Ska genast plocka fram min gamla lergryta. Den är ju så enkel att använda, nyttigt och saftigt blir det oxå. kram för att du påminnde mig om att jag hade en

  2. Arrami skriver:

    …exakt, en lergryta och ett fint kycklingrecept går inte av för hackor! …mums liksom!;-)Må gott Britta!

    • Britta skriver:

      …och sedan fick jag kaffe och en hembakt havrekaka med stänk av kanelsmak till efterrätt. Fick nästan en känsla av advent…Må gott du också…:)

  3. Andromeda skriver:

    Jag hade en lergryta men den lämnade jag i mitt förra hem när jag separerade. Använde den rätt flitigt ett tag men det är ganska länge sen nu. Ha en fortsatt fin söndag!

Kommentera

