"Smalfilmsbio", konsten att känna och Nobelpris…

Jag har varit på Folkets Bio och sett den italienska filmen ”Augustilunch i Rom”. Den medelålders Gianni bor fortfarande med sin mamma och det är hon som vet var skåpet ska stå. De har ont om pengar och Gianni nödgas ta emot några äldre damer i deras hem för en helg. I en av scenerna säger en av de gamla damerna: Det händer så få roliga saker nu för tiden – det är därför jag tycker så mycket om att minnas hur det var förr…

Att känna för någon gör man ofta lättare om man varit i samma situation själv. Man förstår vad den människan har varit med om och minns hur det kändes. Det kan vara roliga saker och det kan vara tråkiga saker. Man kan känna starkt för helt främmande personers livsöden, för man blir berörd av historien.

För övrigt, om jag fick bestämma vem som skulle få Nobelpriset i Litteratur, skulle jag först och främst besluta om att priset skulle delas mellan fem personer. Dessa personer skulle få ta del av detta:

Gerda Antti
Inger Alfvén
John Grisham
Clarissa Pinkola Estes
Colleen McCollough

Kanske inte för att de är de allra bästa på att skriva (det är ju så få förunnat:), men de har fått mig att känna. Deras ord gav mig känslor.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till "Smalfilmsbio", konsten att känna och Nobelpris…

  1. Andromeda skriver:

    Ingen av dem blev det. Just Nobelpriset i literatur tror jag aldrig har varit delat. Men det gör väl detsamma. Ha en fortsatt fin kväll!

  2. Britta skriver:

    Och hon som fick det har jag aldrig hört talas om. Inte helt ovanligt:) Ha det bra du också!

  3. Arrami skriver:

    …Rolf Wikström skapar stor konst…och jag saknar ett namn i din författarlista, nämligen Paulo Coelho…t.ex. så är hans ord i ”Veronika decides to die” något som griper tag i en!Må gott! 😉

    • Britta skriver:

      Jag tänkte faktiskt på Paulo Coelho när jag skrev listan. Han är en annan av mina favoriter. Jag läste hans bok ”Brida” för ett tag sedan och den tyckte jag var väldigt bra. Hans sätt att skriva, det han skriver och som gör att mellan ord och rader bildas en egen historia inom en som fortsätter långt efter sista bladet har lästs. Det tycker jag är en beskrivning på hur en riktigt bra bok ska vara:)Må gott! mvh Britta

Kommentera

