Kvinnor som slår följe med vargarna…

Kultboken skriven av Clarissa Pinkola Estés upphör aldrig att fascinera mig. Dr Estés är en ”cantadora”, historieberätterska. Hon skriver om den vilda kvinnan, som är ett väsen fyllt av kraft, kreativitet och tidlös visdom; men som i dagens samhälle förpassats till att vara olyckligt förpackad i alla de roller som samhället ger oss och förkväver den vilda anden. Hon säger att genom mångkulturella sagor och myter kan dagens kvinna få kontakt med ”vildkvinnan” igen och leva sitt liv fullt ut.

En saga hon skriver om är sagan om den fula ankungen. Att vara udda i ett sällskap, inte vara lik någon i ens närhet, utstött till och med av moder anka gär ankungen olycklig och ensam. Moder anka stöter ut ungen för att omgivningen säger åt henne att hennes barn ser konstigt ut. Ensam far till slut ankungen ut i världen och hittar så småningom sin (själsliga)familj; svanarna. Och hon växer upp och blir den gudomligt vackra svanen och accepterad av sin omgivning.

Lösningen är just det den fula ankungen gör; ger sig iväg, sökande efter en ny familj, en ny tillvaro där acceptans finns. Att hitta sin flock och få känna samhörighetens välsignelse. Det är så vi ska agera, inte förstelnas, inte krympa ihop till andras förväntningar eller samhällets snäva tvångströja om vad vi borde vara eller hur vi ska se ut. Jag läste sagan själv när jag var liten i min tjocka sagobok av H C Andersen. Jag läste den många gånger…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kvinnor som slår följe med vargarna…

  1. Arrami skriver:

    …;-) …det är aldrig fel att slå följe med vargar…tro mig, jag vet! 🙂

  2. Arrami skriver:

    … 🙂 ..jo, svanar är fina och vet du att de är också en gammal symbol för själens längtan… och Clarissa Pinkola Estés beskriver väl just detta, själens längtan efter den vilda friheten?…svåra frågor, jag vet…men vargars själar är sådana, de stannar aldrig inför en utmaning…de söker och ger sig aldrig, ty den som aldrig ger sig kan aldrig förlora…och vad är värt att söka, om inte sanningen?

    • Britta skriver:

      Sanningen ska göra er fria…så visst är det väl värt att söka efter den. Kropp, själ och ande; de går inte att separera och exv tro att om kroppen är tipp topp så kommer lyckan automatiskt. Det är ibland märkliga och ytliga ideal som vi har. Det viktigast blir vad som visas utanpå, inte vad som döljer under ytan. Jag behöver mina stunder av ensamhet för att samla ihop mig själv – och åter bli människa, men så kanske de flesta känner. Friheten är nog det som betyder allra mest för mig eller känslan av att vara en fri människa. Och kanske har jag aldrig någonsin känt mig så fri som de gånger jag suttit och tittat in i en brasa. Elden har sett mycket – men jag har knappt hunnit se någonting…Trevlig helg!

Kommentera

