Idag lägger vi inte våra liv i Guds hand – utan i människors…

Jag har nyss sett ”Uppdrag granskning” som handlade om el-chocksbehandling. Jag trodde inte att behandlingar med elchocker gjordes numer. Syftet med behandlingen är att bota djupa depressioner, men en allvarlig bieffekt verkar vara en permanent minnesförlust, något som inte patienterna blir upplysta om innan. En av kvinnorna i programmet motsade sig behandlingen, men läkarna övertygade hennes man att ge ett ok för elchockerna och så blev det. En riktig rysare och som maken i familjen sa med blanka ögon (fritt citerat) ”Jag trodde att läkarna visste bäst, men det är genom mitt ja, som min fru har hamnat i den här situationen. Inget drömläge precis.” Kvinnan har idag fem år borta av sitt liv och lider av allmänna minnessvårigheter.

Sedan kan man i kvällens AB läsa om en annan psykiatrisk behandlingsmetod: att slå hårt på sig själv, för att få ut aggressioner. Påminner om något annat jag läste om för ett trettiotal år sedan; primalterapi. Det var väl inte heller något lyckat experiment.

Nej, bevare mig väl för människor som ska experimentera med andra människor och inte vet vad de sysslar med; åtminstone de som säger ett till patienten (fritt citerat) ”Ger inga kvarstående minnesförluster” – men något helt annat till sina kollegor (fritt citerat) ”Behandlingen med ECT kan ge bestående minnesförluster”…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Idag lägger vi inte våra liv i Guds hand – utan i människors…

  1. MizzLiz skriver:

    Självklart är det felaktigt att tvinga någon till en behandling, vilken behandling det än är, men jag läste detta angående elbehandling och fick se det ur en annan synvinkel.http://blogg.aftonbladet.se/granntanten/2009/11/granntanten-nu-tycker-jag-du-ar-valdigt-enkelriktad-janne-josefssonHa en fin kväll!

Kommentera

