Minareter, rädsla och vårt behov av trygghet…

Inte är det så lätt att helt plötsligt acceptera det som är främmande? Inte när man gått på en åker och räfsat hö, plockat potatis och dragit upp kalla morötter ur höstmyllan; andats in doften av det som var mitt lilla Sverige. Inte visste jag då att det fanns något som hette muslimer eller att det fanns en figur som några andra trodde på som kallades Buddha.

Däremot gillade jag att se på TV och läsa. Tårarna trillade när jag läste Katarina Taikons berättelser om zigenarflickan Katitzi. Tårarna trillade när jag läste boken ”Mio, min mio”; Astrid Lindgrens bok om utanförskapet, men även det lyckliga och vackra slutet. Tårarna trillade när jag läste Alex Haleys Rötter. Tårarna brände bakom ögonlocken när jag läste Gulagarkipelagen…när jag såg Krigets vindar – om Hitler, judarna…

Tårarna trillade varenda gång – för jag kunde identifiera mig med personerna. Jag kunde leva mig in i hur de kände. Jag tror inte man ska dela in människor som bra eller dåliga beroende på var de kommer ifrån eller vad de tror på. Det finns bra och dåliga av alla sorter.

Jag går en kurs i italienska. Vår italienska ”fröken” är helt underbar! Jag är övertygad om att det finns fler underbara människor som inte är födda i Sverige. Det finns helt säkert dumma människor också som inte är födda i Sverige. Med alla säkerhet vet jag att det finns såväl dumma som kloka människor i Sverige.

Jag känner inga muslimer – tror jag. Men de är nog som alla andra – en del är dumma och en del är kloka… 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Minareter, rädsla och vårt behov av trygghet…

  1. Maria de Suède skriver:

    Buona notte ! L’italiano è una bella lingua. Ciao !

  2. Britta skriver:

    Ciao! Buona giornata Maria! Frequento un corso d’italiano alla Folkuniversitetet.

  3. Arrami skriver:

    …bra inlägg, känner igen mig i det du beskriver…känslorna indentifikationen skapar och alla människor kan vara både ”dumma och kloka”!…och jo Italienskan är ett vackert språk…det är väl det Maria de Suéde skriver om man översätter? :-)Må gott!

  4. Arrami skriver:

    … 🙂 …du menar italiensk passion och temperament?Den italienska skönheten har du ju redan…och halsen! …namnam…mumlar ”vargen” …och går lite generat ut igen… :-)Må gott!

Kommentera

