Det finns favoritfrukostar och favoritfrukostar…

Jag har en standardfrukost som jag faktiskt älskar: En stor kopp kaffe, en tallrik fil med fiberhavregryn, 1 skiva Lingongrova med en skiva rökt skinka och två skivor tomat. Vadå vanemänniska, säger ni kanske, men prova får ni se – denna frukost går inte av för hackor. Jag är beroende av Lingongrova; men det bryr jag mig inte om, för det finns värre saker man skulle kunna vara beroende av, exv att se ”The biggest loser”. Vi hade lite ovanliga frukostvanor när jag var barn, eller min pappa hade det. På morgonen stod min ömma moder och stekte pannkakor till den hårt arbetande skogshuggaren. I matsäcken skickades hembakt mjukkaka och kokta paltar med och till kvällsmat fick han vetemjölsgröt, lingon och mjölk. Alla dessa kolhydrater, men min far var slank som en vidja – inte ett uns övervikt hade han. Dessutom såg han ut som en filmstjärna när han var ung. Han ogillade grönsaker och räkor var inte ens mat. Han lagade bara mat en gång på hela året och det var när älgjakten gett lite kött och han skar upp färskt älgkött i bitar och stekte dem i rikligt med smör och sedan satt vi runt köksbordet hela familjen med var sin gaffel och åt köttbitar och drog hembakt mjukkaka genom flottet i stekpannan och – njöt!

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det finns favoritfrukostar och favoritfrukostar…

  1. Anna skriver:

    Jag älskar matinlägg och det här var riktigt trevligt!

Kommentera

