Jag har inslag av ryskt blod i mig…

Några släktningar har släktforskat och jag har det för att på min mors sida finns förgreningar till Ryssland. Jag älskar den tanken lika mycket som att min farmors farfar var ett ”oäkta barn”, som det hette på den tiden. ”Oäkta” är också ett uttryck som skulle kunna vara ren norrbottniska, för allt i norr som är en motsats börjar på o. Praktiskt och bra.

I alla fall var troligtvis min farmors farfar Gustav Fredrik (tjusigt namn) resultatet av en pigas tjänst i ett väldigt fint hem. 1+1=2. Så jag är alltså lite rysk, lite oäkta och dessutom lite originell, fast i motsatt ordning. Jag har mina traditioner; vet inte varför jag dansar kosackdans varje kväll och går med näsan i vädret? Månne är det min originalitet? Vad vet vi egentligen om oss själva och hur äkta svensk kan man vara?

Utveckling är också ganska härligt, nya traditioner tillkommer, livet blir inte så statiskt. Vi behöver traditioner för det ger liksom stadga i tillvaron, men man kan förändra dem lite någon gång. Exvempelvis har vi börjat ha en ordentlig sallad, med oliver och fetaost på julbordet, för då blir man inte lika proppmätt som annars. Påminner om en grekisk sallad. Lucia, var inte hon ett sicilianskt helgon? Etc etc.

Länge leve det som gör oss till ett lyckligt folk – alla vi som bor i landet Sverige…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag har inslag av ryskt blod i mig…

  1. imsy skriver:

    Spännande med ryska rötter! Jag har vallonblod i mig. Bara en snutt, men spännande i alla fall!

    • Britta skriver:

      Ja visst är det! Jag ska fråga min mor om hon har kvar släktforskningspapprena och studera dem mera nogrannt! Ha en fin kväll Imsy!

Kommentera

