Britta önskar GOD JUL…

med att visa några sommarbilder från den plats där jag är född. Om platser har själar – så finns det en här…och med dessa bilder önskar jag er GOD JUL! 

Sommar

 Sommar2

Tankar om en björk

I vinden böljade trädets grenar sakta fram och tillbaka. Trädet, som var en björk, hade stått där så länge jag kunde minnas. När man kikade ut genom köksfönstret kunde man se ängen som sträckte sig ändå ned till sjön och innan man gick den lilla stigen ut till bryggan stod björken. Det var mitt tänkarträd. Inte för att jag låg under trädet och funderade, utan det var när jag såg trädet som tankarna kom. Det var som om trädet ingav mig en stilla trygghet över att saker och ting alltid skulle förbli som det var just då. Vare sig trädet var ljust och skirt eller kalt och kantigt fanns det där för mig. Ett träd som jag älskade. Jag kunde sitta på min sten, uppe på toppen och titta ut mot björken. Här fanns friheten, högt uppe i luften och allt var grönt runt omkring och kikade man upp i himlen fanns där bara blått. Livet var grönt och blått och solglitter på sjöns alla små kluckande vågskvalp. Naturligtvis var ekan knallröd.

En dag var trädet borta. Borta. Kvar fanns bara en stubbe. Idag finns där återigen en björk, men grenarna svajar inte alls likadant som förut och stenen är nu en liten, spetsig sten. Livet förändras, allt förblir inte som det en gång var, men de starka färgerna väcker fortfarande något inom mig. 

Tankar…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Britta önskar GOD JUL…

  1. Fröken Jenny skriver:

    Merry christmas=)

  2. Arrami skriver:

    Feliz Navidad! ;-)…var och såg filmen AVATAR igår, en underbar film där bl.a. träd hade huvudrollen…får du möjligheten…se den! Tror du skulle gilla den!Tror alla har en relation till träd, här nere har jag några tusenåriga ekar vars varma omfamnande trädkronor ger många tankar…så ditt inlägg väcker igenkännandet! ;-)Må gott + GOD JUL!Abrazo! 😉

    • Britta skriver:

      καλά Χριστούγεννα:-)Jag har funderat över om den filmen kan vara bra – eller inte. Kanske blir det en film att titta på under julhelgen. Jag har semester och det känns skönt! Här finns ingen julstress – köttbullarna är rullade, pepparkakorna bakade och granen är klädd. Lite märkligt egentligen att man kan ha en relation med ett träd, men träd kan vara gamla och de har väl upplevt en del de också; en och annan trädkramare och människor som suttit lutade mot stammen och sedan ristat in sina namn i barken:-) Om du funderar vad de första orden betyder, så är det God Jul – på grekiska…(en s.k. julnöt…)Ha det så väldigt gott! God Jul…..önskar Britta

  3. Kao skriver:

    Vackra bilder.Kalo christoienaFeliz navidadMerry christmasKao

  4. onthree skriver:

    Vackert!För visst det så att somrarna alltid var vackert somskimrande, och vintrarna alltid vackert snöiga?Inte minns jag att det kunde regna veckovis, eller att det var svinkallt runt midsommar…God fortsättning! 🙂

    • Britta skriver:

      Det var en period med kyliga somrar när jag gick i småskolan. Vintern kom alltid tidigare inåt landet än vid kusten, med de var snörika och kalla med -30°C dagar i sträck. Det är trist när det regnar och slaskar på vintern. Här i Umeå har vi nog fått ca 40 cm snö de senaste dagarna – vitt och väldigt vackert!.. Gott slut!

Kommentera

