TV4 Fakta igår om fetman i USA…

”16:50 Killer at large – fetmaexplosionen Amerikansk dokumentär från 2008. Fetman i USA har nått epidemiska proportioner de senaste åren. Här visas hur lite som görs åt problemet, men främst vad som måste göras för att stoppa den epidemi som sprids över landet. Man får bland annat följa en 12-årig flicka som genomgår fettsugning för att gå ner i vikt. Läget analyseras av bland andra USA:s förre president Bill Clinton, Kaliforniens guvernör Arnold Schwarzenegger, kända experter och författare.”

Jag missade början, men när jag började titta – kunde jag inte sluta. Jag visste faktiskt inte att synen på vad bra mat är verkade vara så okänd. I skolorna äter inte barnen skolmat, utan man köper Coca-Cola eller godis från någon av alla de automater som är lätt tillgängliga inom skolans väggar. Varje dag kom servicekillen och fyllde på den tomma cola-automaten. Jag kommer inte ihåg vad alla i programmet hette, eller vilka yrken de hade; men som ett exempel sade en föredragshållare; vilken förälder skulle ge sitt barn 30 sockerbitar till lunch? Nej, knappast någon, men många av barnen dricker bara läsk till lunch och två cola är lika mycket som 30 sockerbitar.

Fetmaproblematiken är tänkt att lösas med motion – inte mindre portioner eller nyttigare mat. En kampanj som Bush gillade. Kriget mot terrorismen, kriget i Irak och Afghanistan får resurser – men de stora hälsoproblemen som befolkningen står inför, och med den dåliga, näringsfattiga maten som är billig och den dyra, nyttiga maten görs ingenting åt.

Den stress som skapas med att hela tiden matas med negativa budskap, hot, hotbilder, krig, sätter kroppen i beredskap. Stresshormoner har rena julafton i en sådan miljö.

Det verkar som om det just nu pågår ett fullt legitimt folkmord på hela USAs befolkning…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

