Agenda – så lite man vet…

Det är alltid bra att ha en agenda. Även kvällens Agenda i SVT fyller sin funktion, fast Sahlin verses Reinfeldt kändes ganska kraftlöst; men, det är söndagskväll och kanske är det en av orsakerna. Jag kom på mig själv efter att spana efter Monas väska och Fredriks klocka; såg ingen av dessa attiraljer dock, men halssmycket HOPE av Efva Attling fanns där. Att Mona har just det halssmycket såg jag förra veckan när hon intervjuades och kameran zoomade in smycket i detalj. Kanske är detta den nya mediabevakningen av politikerna, säg mig vad du bär och jag ska säga dig vem du är.

Efter detta kom inslaget om Svenska Jägarförbundet, lobbyister som till och med arrangerar skytteklubb under Riksdagens plenisal. Här kan riksdagsmännen träna på skyttet och skaffa sig jägarexamen på arbetstid. Riksdagsmän som behöver råd i svåra frågor som de inte själva förstår sig på kan fråga Jägarförbundet. Jo, vi vet hur det gick. Jägarförbundet tycker fortfarande att vargstammen i Sverige är för stor. När beslutet om att avliva de 27 vargarna togs sa Carlgren att det gällde endast vargar som inte var fullt friska som skulle skjutas. Inte en av de skjutna vargarna var sjuka, kunde efteråt konstateras.

Vidare till Margot Wallström som snart slutar som kommissionär i EU. Hon får nu tre miljoner under en femårsperiod. Hon har blivit nominerad till ett arbete inom FN; numera drabbas kvinnor och barn hårdare än män där det är krig, våldtäkter osv. 

Islänningarna har det inte lätt, nu stundar nog en folkomröstning om huruvida den enskilde islänningen ska vara med och betala för de banker som gick omkull 2008. Stora skulder till Nederländerna och Storbritannien är orsaken. Inga nya lån ges till Island. Island har till och med blivit anmäld av Storbritannien som ett terroristland. De unga på Island vill inte vara med och betala notan utan säger att de tänker flytta från Island och jobba i andra länder. Kanske kommer de tillbaka, för Island är deras hemland. För första gången på länge så krymper Islands befolkning.

Det var kvällens Agenda – från SVT – in i mitt vardagsrum – en vanlig söndagskväll i mitt folkhem i Sverige. 

Och på Haiti måste de föräldralösa barnen vaktas så att de inte blir bortrövade och sålda.  Situationer ser olika ut i olika delar av världen – men ett som förenar är att vi behöver HOPE…  

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Agenda – så lite man vet…

  1. Arrami skriver:

    ..jo, vi behöver lite ”hope”! ;-)Må gott!

    • Britta skriver:

      Jo, det kan behövas. Såg sedan ett inslag om hemlösa som lever under broarna i Stockholm. De blir allt fler. Världen känns alltför kall ibland. Må gott du också..

  2. Andromeda skriver:

    Vilket bra inlägg! Det fick en tumme av mig. Hoppas att fler läser det. Ha det så gott!

Kommentera

