Glöm aldrig förintelsen…

Det är kallt och jag är trött. Jag vet inte vart jag har hamnat. Jag tittar mig runt omkring och ser taggtråd efter taggtråd i jämna rader. Jag håller min mor hårt i handen. Hon hostar och ser blek och trött ut. Kön ringlar sig sakta framåt. Jag fryser så jag hackar tänder och magen har för länge sedan gett upp och längtar inte längre efter mat. Vi stannar upp och mannen framför oss pekar och gestikulerar och sliter tag i min mors kappa och skuffar henne bort från mig. Sedan tar han tag i min ena arm och sliter mig åt andra hållet.

– Mamma, skriker jag så högt jag kan. Mamma!

Hans slag träffar mig hårt på munnen. Jag ser hennes rygg och hon vänder på huvudet och den blick hon ger mig kommer jag aldrig att glömma.

– Mamma! Jag gråter och skriker och får en hård spark i magen.

Det är 1945, den 27 januari och jag vandrar ut samma väg som jag kom in genom Auschwitz portar. Jag är judinna och har ett nummer på min arm. Jag överlevde, trots alla odds. Min mors aska finns fortfarande kvar här.

Glöm aldrig förintelsen och de saker som gjorde att morden på 6 miljoner judar kunde genomföras: Främlingsfientlighet, avundsjuka, onda starka ledare, arbetslöshet, masspsykos, rädsla, narcissism etc. 

Det kunde ha varit jag – det kunde ha varit du. 

Skrivet av Britta Johansson 27 januari 2010.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Glöm aldrig förintelsen…

  1. sarahmara skriver:

    det glömmer vi aldrig, och får lära våra barn vad som hände då! viktigt att det förs vidare./sarah

  2. Helena skriver:

    Så fruktansvärt att jag knappt törs tänka på hur det kändes för alla de miljoner människor som råkade ut för detta hat. Vi ska aldrig glömma.

    • Britta skriver:

      Det hemska är att det finns människor idag som är främlingsfientliga, som inte vill andra något gott och som späder på fördomar. Det är svårt att förstå hur de är funtade.

  3. Göran skriver:

    Vi måste dagligen påminna om vad som hände för att ändra inskränkta åsikter i denna viktiga fråga som finns på alldeles för många ställen i samhället

    • Britta skriver:

      Ja, man tycker väl att människan borde bli klokare med tiden och lära av erfarenheterna, men det verkar inte vara så. Det är svårt att tänka sig in i hur fruktansvärt det måste ha varit.

  4. BeataMorot1 skriver:

    Ska åka dit med mina två döttrar…de missade skolresan dit, så vi ordnar det på egen hand! Jag tycker alla skulle få åka dit, en obligatorisk skolresa för alla äldre skolelever…så myten om att det aldrig hänt styps i sin linda!Man ska aldrig glömma!//B

    • Britta skriver:

      Det känns nog ordentligt inom en när man är på plats. Svårt att ta in att människor kan vara så grymma…

  5. Lindalou skriver:

    Jag tänker på Schindlers list. Den som inte sett den filmen borde se den för den är grymt bra!

  6. tengileye skriver:

    äschDet var utrensningar lååångt före dess och efter dessså näää, människan lär sig inteEller ja, människan har lärt sig av histiorien och vet hur man ska göra; Beror på hur man ser det det hela

  7. Lindalou skriver:

    Ja, se den. Det rekommenderar jag.

  8. tengileye skriver:

    Det är ju det där…Egentligen är det inte nåt speciellt med detom man jämför med hur mycket den sovjetiska statsmakten tog kål på i sina läger så är sex mille en droppe i havetEller mongolernas utrensningar- om man jämför med förhållandet till antalet invånare.

  9. Mingla skriver:

    Man får inte glömma.. Det är en hemsk berättelse jag läser och det är många.. väldigt många som har gått den vägen.. Jag önskar dig en trevlig kväll Mvh Mingla

  10. Arrami skriver:

    Den glömmer vi aldrig…vi får inte!Bra och inkännande skrivet! Må gott! 😉

    • Britta skriver:

      Nej, vi får inte glömma och inte sluta tänka oss in i om hur det skulle vara att själv bli utsatt för utanförskap och hat. Må gott själv:-)

  11. Inspirerar skriver:

    Om vi står kvar i historien och inte lär oss att använda oss av den, då hamnar vi i ingemansland.Jag tror att du inte vill missa det härhttp://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4245pluss en blogattack den 3 februari mer info hittar du på min bloggVäl Mött

  12. tessan skriver:

    hej bästa britta! på tal om hemska saker…Såg du på uppdrag granskning igår? om inte går det att titta på svt.se , jag såg det inte men våran lärare på etik lektionen berättade om det i dag, jag blev så himla arg och ledsen!

Kommentera

