Ringde min mamma idag – om och om igen…

Det var flera dagar sedan jag pratade med henne sist. Vi bor inte i samma stad och därför träffas vi inte så ofta. Jag tänker ofta på henne och hur roligt och bra det hade varit om vi hade bott närmare varandra; jag kunde hälsat på henne mitt i veckan och dricka en kopp kaffe och få en hembakt kaka.

Igår läste jag om en kvinna som hittades i sin lägenhet, mumifierad, liggandes i sin soffa. De hade räknat ut att hon dött för ca två år sedan. Ingen hade saknat henne. Räkningarna betalades med autogiro.

Jag ringde och ringde och ingen svarade. På eftermiddagen fick jag äntligen svar och det var en mycket glad och pigg mamma som lyfte telefonluren. Hon hade varit i kyrkan, gått dit med rullatorn och sedan tillbaka igen. Mamma är 85 år. Mammor som är 85 måste svara i telefon när man ringer.

Egentligen så vet jag ingen som är så stark och självständig som min mamma. Tänk, hon har uppfostrat sju barn, haft hand om kor och lagård och dessutom en man som aldrig lagade mat eller städade; men tror ni att hon klagade? Nej, nej; vi flickor fick göra jobbet…:-) Du får skura trappan, du kan städa toaletten, du får dammtorka och själv skurar jag köksgolvet. Ungefär så var det. Sedan bakades och syltades det så att det stod härliga till. Jag minns när jag satt och plitade på små lappar ”Älgkött stek 1970” och stoppade in på folierade förpackningar och sedan in i plastpåse.

Mamma har gett mig värdefulla saker; kanske inte rent materiellt, men en slags grund i livet. Jag brukar göra egen sylt, försöker laga mat från grunden, inte många halvfabrikat läggs in i kylen och frysen. Mamma ger aldrig upp, hon ser hela tiden framåt och planerar för tider som kommer.

Jag blev så glad när mamma svarade idag…:-)

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Ringde min mamma idag – om och om igen…

  1. Kvinnerina skriver:

    Ja, det är klart att mammor ska svara i telefon! Jag blir oxå orolig när min mamma hon är 74 år inte svarar! Hon har varit så yr i huvudet en längre tid och ramlat omkull både ute och inne!Ja, svarar de inte då blir man genast oroligKram

    • Britta skriver:

      Ja, det blir man. Min mamma har också haft yrsel och ramlat, det är inte lätt att bli gammal.Ha en fin kväll:-)

  2. Mingla skriver:

    Mammor som är 85 år MÅSTE absolut svara i telefonen.. Härligt att hon är så pigg.. Jag tror att du har med dig många fina egenskaper av din mor och jag tror att det är speciellt.. Ta hand om dig nu och landa i lugnet att mamma har svarat i telefonen.. //Mingla

  3. Filosophia skriver:

    Min mamma är bara lite yngre än din. Jag blir också så nervös när hon inte svarar. Fasar för att det ska hända henne något. Skulle verkligen vilja att hon bodde närmre mig.Fint att din mamma gett dig en trygg grund att stå på!Kram rara Britta

  4. Arrami skriver:

    😉 …vilket vackert och kärleksfullt inlägg!Ha en skön kväll och må gott! 😉

    • Britta skriver:

      Tack! Jag tror jag är duktigare att skriva om känslor än att säga saker rakt ut, men faktum kvarstår – jag älskar min mamma – även om jag ofta bara tänker det.. Må gott:-)

  5. micketrav skriver:

    mmm.. lite andra tider nu. Idag har vi inte tid med två barn…

    • Britta skriver:

      Mamma var hemma och hon hade nog inte haft tid att jobba utanför hemmet 40 timmar i veckan, men de klarade sig på en lön osv. Det var det val som de gjorde – eller rättare sagt, så fanns det inte så många val då…Må gott!

Kommentera

