Det här med personkemi…

Läser här om personkemi och att man har ca 90 sekunder på sig att göra ett gott intryck när man träffar en ny människa. Jag tycker det låter futtigt lite med 90 sekunder, vissa människor har jag känt 90 månader utan den minsta tillstymmelse till leende tillbaka:-)

Personkemi för mig är om man har samma typ av humor – inte många har min förfinade (läs sällsynta) sort, men som tur är går även humor i arv, kanske är det rent av genetiskt och därför har jag begåvats med en dotter som har ungefär samma typ av humor som jag själv.

Jag tycker mycket om min dotter och jag tror inte att jag log vidare mycket de första 90 sekunderna när jag träffade henne och inte hon heller för den delen; hon gallskrek. Därför tror inte jag på att man ska le för att skapa kontakt – grimasera – och verka intressant… 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Det här med personkemi…

  1. Filosophia skriver:

    Ha ha…ja absolut!! Dessutom tycker jag det är intressant att ibland kan man faktiskt ändra uppfattning, första intrycket till trots. Ett slående exempel är ju egentligen att i början uppfatatde jag X som oerhört irriterande, lite självgod och inställsam. Jag tålde honom inte…Har faktiskt funderat mycket på VAFÖR jag ändrade uppfattning…och om det första intrycket var det rätta?? ;-)Men du, humor är väldigt viktigt i sammanhanget…Mina barn har superhärlig lite sjuk humor precis som jag!! Det är underbart!!KRAM och skönt att se att du inte gjorde slag i saken…

    • Britta skriver:

      Man kanske ska lita mera på sitt första intryck. Det har jag också tänkt på en del gånger. Lita på intuitionen…Dina barn är säkert lika härlig som du är (utan att jag är inställsam – bara som jag tror…)Ha det så gott! Kram!

  2. tessan skriver:

    haha vilket roligt inlägg. jag tror första intrycket betyder mycket och de gånger man får ett negativt intryck så kan det ju alltid ändras med tiden. finns väll inget bättre än när man känner att man ändrar åsikt om någon människa på ett positivt sätt!I mitt nuvarande yrke som kommer så finns det ju inga betyg i världen som kan ge mig jobb, där handlar allt om personkemin, funkar man ihop eller inte..:)

    • Britta skriver:

      Du är så positiv Tessan:-) Govännen. Bra inställning du har till människor – och det ligger nog också i generna. Kram!

  3. Anna skriver:

    Nja jag tycker nog att din dotter kunde ha bjudit till lite (inte genom sätesbjudning då alltså) och sagt något trevligt när hon kom ut.

  4. tessan skriver:

    jag försöker… men nog får man bita i det sura äpplet någon gång när man varit för snabb att dömma någon. men… man är väll bara människa ;P godnatt!

  5. Madonnan skriver:

    Visst är det häftigt när man upptäcker en personkemi som klaffar perfekt, redan från första stund vid ett möte!Kram o ha en fin kväll

    • Britta skriver:

      Ja, visst är det! Fast jag tycker det blir svårare med åren att skaffa vänner; det var enklare förr, när man var yngre: Ha en fin kväll!

  6. Helena skriver:

    Personkemi är intressant. Särskilt som det verkligen kan vända. Har flera gånger varit med om personer som jag inte alls gillar, kanske rent av tyckt illa om, men till slut har det vänt, och nu gillar jag dem jätte mycket.

    • Britta skriver:

      Och det visar nog att man inte ska vara så snabb att lägga in människor i små fack och tro att man känner någon bara för man träffat denne en kort stund. Jag är ganska tystlåten av mig och har nog svårt att bara på ett par minuter visa upp mina charmigaste sidor (eller så sitter de för långt inne…) Ha det gott Helena!

  7. Kao skriver:

    Håller med dej till fullo.Många kan inte ändra sitt första intryck de får av en person för att de har hört att första intrycket (90 sek.) ska vara avgörande. Precis som att de är så goda människokännare att de kan avgöra sånt på så kort tid.Hmmmpf!Det tar, som du säger, bra mycket längre tid än så att komma en person in på djupet och lära känna deras sanna jag.CiaoKao

    • Britta skriver:

      …och dessutom är det omöjligt att lära känna en annan människa fullt ut. Jag känner inte ens mig själv till 100%;-) Att lära känna en annan människa och se fel och brister och ändå vilja stå kvar – är nog det längsta man kan lära känna någon. Och det är kanske det som är personkemi….Ciao!

  8. Kao skriver:

    Såna var B-M och jag den korta tid vi kände varandra innan hon dog.Plus att jag haft en sån väninna till. Men hon höll ändå inte måttet på ett väldigt fult sätt på slutet av vår 25-åriga vänskap och jag ‘gjorde slut’ med henne efter en serie svek och förtal för ca 4 år sen. Det har jag inte ångrat en sekund, men jag minns de goda åren med glädje.(Det låter som ett äktenskap med påföljande skilsmässa och det var på sätt och vis lite likt det, förutom att vi inte hade sex 😀 )KaoKao

    • Britta skriver:

      Jag har inga vänner som följt med mig i livet i ur och skur. Det låter så trevligt när människor säger att de har riktigt gamla vänner. Ibland kanske man utvecklas åt var sitt håll där också – och vänskapen håller inte. Ibland tänker jag det – att allt har sin tid…

Kommentera

