Jag – ett fåfängt Lejon?

Säkert har ni läst en och annan bok som har lösningen på hur man ska bli en bättre talare, stressa mindre, möblera hemma för att må bättre, etc. Sedan finns det kurserbjudanden om hur man på bästa sätt ska hantera trilskande människor, bli en bra förhandlare eller måhända en perfekt administratör. Jag var på en sådan där kurs en gång. Bland annat skulle vi lära oss att tackla motsträviga chefer, nu inte handgripligen, utan mera för att få gehör för de egna önskemålen. Här förutsatte kursledaren att vi hade motsträviga chefer, medan jag befann mig på en kurs jag själv velat gå på. Min förfrågan hade inte mötts med ett oåterkalleligt nej, min kontorsutrustning var helt ok; det fanns helt enkelt ingenting att klaga på!

Linda Goodman skriver i boken Soltecken på ett mycket underhållande sätt, om det karakteristiska för vart och ett av stjärntecknen. Här delas alla stjärntecken in i man, kvinna, barn, anställd och chef. Nu måste jag säga att man inte behöver ta allt på största allvar, utan man kan ta till sig det som känns angeläget. Jag är född i lejonets tecken och dessa goda råd utdelas till lejonets chef. ”Se till att din lejoninna får sin fåfänga regelbundet uppblåst. Ta då och då med dig en gul ros åt henne att sätta i sitt hår och strunta i allt du hör viskas. Du har inte råd att förlora henne. Skvallertanterna har inte hennes dygder och förmågor. Tala ofta om för henne hur underbar hon ser ut, hur klok hon är och hur mycket hon betyder för firman. Lejonet behöver en matsedel som är rik på komplimanger, makt, löneförhöjningar, titlar och frihet men den menyn är inte ett alltför högt pris att betala för dess intelligens, lojalitet, trohet, idérikedom och ansvarskänsla. Jag kan i ärlighetens namn inte föreställa mig en lejonkvinna som gifter sig med en man vid namn Jönsson eller Pettersson. Men det är möjligt att hon finns.” (Ha! Allt är möjligt.) Sedan står det något märkligt om att lejonet är sentimental, svår att tämja, arrogant och har ett odrägligt ego.

Vem behöver gå en kurs när man har en sådan guldgruva till bok? Kanske är inte detta en vetenskap man kan eller ska ta på största allvar, utan istället en påminnelse om att fast vi är olika är det helt okey. Det är rätt så fascinerande att man aldrig riktigt kan veta vad som rör sig i en annan människas inre; om man nu inte genom en lyckosam slump får en del matnyttiga tips och råd om gula rosor och komplimanger – men jag fåfäng? Absolut inte!

Här kommer en kort beskrivning av några kännetecknade drag hos de övriga stjärntecknen:

Väduren 20/3-20/4 
kraftfullt sätt, kämpar mot orättvisor, optimistisk, kan bli rejält arg,
Oxen 21/4-21/5 
stark, tystlåten attityd, eftertänksam, nöjd, oroar sig sällan, envis, hemkär
Tvillingarna 22/5-21/6 
två skilda sidor, otålig natur, simultanförmåga, bra övertalningsteknik, otålig
Kräftan 22/6-23/7 
tystlåten, mjuk natur, humoristisk, känslig, vresig, kreativ, gröna fingrar
Lejon 24/7-23/8 
arrogant, stolt, soligt lekfull, attackerar vid hot, sårbar, fåfäng, rättvis,kreativ
Jungfrun 24/8-23/9 
perfektionist, oroar sig lätt, kräsen, pålitlig, uppriktig, intelligent, praktisk
Våg 24/9-23/10 
intelligent, både lättjefull o energisk, obeslutsam, söker sanningen,
konstnärlig
Skorpion 24/10-22/11
har självkontroll, uppriktig, lojal mot vänner, viljestark, intensiv lust att vinna
Skytten 23/11-21/12 
taktlös, glad, klart intellekt, rastlös, utåtriktad, kastar sig in i saker och ting
Stenbocken 22/12-20/1 
kamouflerar sig i bakgrunden, vänlig, allvarlig, uthållig, praktisk, vinnartyp
Vattuman 21/1-19/2  
experimenterar, söker vänners trygghet, skarp uppfattningsförmåga, analyserar
Fiskarna 20/2-20/3 
lever för dagen, charmerande sätt, bra minne, satirens mästare, dömer ej

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag – ett fåfängt Lejon?

  1. Kao skriver:

    Hehe. Det där var ju lustigt. Vilken märklig kurs!Det mesta var väl positivt om dej, även om fåfängan inte är din grej. Men ANDRA kanske ser dej så ;)? (Nej, jag skojar med dej……)Själv är jag skytt och min taktlöshet har ingenting med oförskämdhet att göra. Bara talar först och tänker sen, fastän jag kanske inte ens tycker som jag säger, vilket fått mej att hamna i de mest pinsamma situationer. Speciellt när jag var yngre men det kan fortfarande hända…..Jag borde helt enkelt hålla käften lite oftare.KramKao

Kommentera

