Kvinnan som säger nej till Reinfeldt…!

Två partier jag aldrig någonsin kommer att rösta på är Moderata samlingspartiet och Vänsterpartiet; två extremer. Jag var 18 år när jag fick rösta för första gången. Året var 1979. Jag röstade på Centerpartiet och var emot kärnkraft. Jag ville ha en levande landsbygd; ett Sverige som var till för alla. Centerpartiet kändes tryggt och rejält. På den tiden.

Jag har en skum känsla när det gäller Moderater – de har en speciell stil och utstrålning som jag har lite svårt för. Man får inget riktigt grepp om en moderat; kanske är det för att jag och en moderat inte har samma språk och knappast samma bakgrund. Skilda världar så att säga. Och att locka väljare till Alliansen och moderaterna med att vara extra trevlig mot kvinnor – genom att utlova sänkt skatt är det sista budskap jag skulle anamma.   

Den alliansen är ingenting för mig. Jag reserverar mig… 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Kvinnan som säger nej till Reinfeldt…!

  1. Maria de Suède skriver:

    UMP och Sarkozy bjöd in folk från PS så i denna högerregering finns det ministrar från vänstern. Jag tror på tvärpolitiska lösningar, kompromisser kan oftast bli bra…

    • Britta skriver:

      Det är väl så att (nästan) alla partier har något som är bra. Att samverka mellan partier för landets bästa i olika frågor vore det mest sunda. Nu finns det bara två alliansalternativ – rött eller blått. Och eftersom den blå alliansen inte är ett alternativ blir det ”rödgrönt”. Miljöfrågorna är viktiga – långt viktigare än ytterligare sänkt skatt. Kanske finns inte det parti än som jag helhjärtat vill rösta på…

  2. Summasummarum skriver:

    Jag tycker att du tänker helt rätt, partier är enbart ett verktyg för det samhälle man vill ha.Sjäklv röstar jag s för att jag anser att alla människor är lika mycket värda och att detta ska återspeglas i hur samhället är organiserat.

    • Britta skriver:

      Det måste finnas en grundsyn om allas lika värde. Inte produktionsvärde – utan människovärde. Vi är inte lika, vi har olika förutsättningar, men människan måste ändå få leva under drägliga förhållanden. Det måste finnas människokärlek. Jag tycker det är synd när det finns personer som missbrukar och utnyttjar trygghetssystemen, eftersom det skapar grund för att dra åt tumskruvarna – för alla. Jag tycker det här samhället har blivit kyligt och jag hör inte längre ordet solidariet. Samhället har blivit kyligare också när det gäller jämställdhet. Kvinnor verkar vara mera utsatta idag än för 20 år sedan. Jag gillar inte den utvecklingen, lika lite som jag gillar extremer åt andra hållet. Jag vill ha ett samhälle med ömsesidig respekt, men jag tvivlar att vi någonsin kommer att nå dit. Se på Kongo-Kinshasa exv och länder i krig. Systematiska våldtäkter och sedan människohandel och prostitution. Jag vill se mera kvinnokamp och män som ställer sig upp och säger (ärligt!): Vi tror på ett jämställd samhälle, där alla människor är lika mycket värda. Vi är emot våld. Vi slår inte kvinnor – bara för att vi råkar vara fysiskt starkare…

  3. Deckargunnar skriver:

    Tur att vi bor i en demokrati och får rösta som vi vill. Det tar vi för självklart men det är det långtifrånMina sympatier ligger hos ett av partierna i oppositionen som har en förnuftig o bra kvinna i partiledningen. Och då menar jag inte Mona…

  4. Arrami skriver:

    …kloka tankar, igen! ;-)Ser att ”Deckargunnar” gav dig det tips jag ville ge,,,ja, det partiet har en klok kvinna i ledningen, det finns fler kloka i det partiet…bara ett tips i all välmening! ;-)Må gott! 😉

    • Britta skriver:

      Tack för tipsen:-) Jag ska tänka på saken. Så, det finns fler kloka människor i MP än MW – kan rakt inte komma på vem det skulle vara…

Kommentera

