Och vår största önskan är fred på jorden…?

Jag har funderat på det – de senaste dagarna. Exv Israel och Palestina-konflikten. Fred på jorden. Det är lätt att tänka stort och önska, men att acceptera grannens ludd i torktumlaren eller en annans politiska åsikt eller ”vargälskare” kontra ”varghatares” åsikter desto svårare. Icke desto mindre så är det vad vi gör nära oss som skapar konflikterna. Och tänker man ännu närmare efter så är detta fallet inte bara i vår egen närhet, utan även i Pajala, Malmö, Indien och Kongo.

Jag har också tänkt på Kungahuset och blivit alltmer övertygad om att jag är republikan. Jag får inte längre rysningar av vällust när Kungen blir intervjuad, jag blir direkt irriterad när jag ser en rubrik om Prinsessan Madeleine och Jonas stora villa. Jag blir irriterad för att jag blir illa berörd över skillnaderna i samhället. Ett kungabarn föds till att bli majestät eller ”vanlig” sessa eller prins; i Indien föds en kastlös till ett liv som kastlös. Hur kan jag då tycka att det är bra med en kung eller drottning som ärver sitt ämbete, sin roll i samhället, när jag är emot kastsystemet som åter och återigen föder barn till ett liv i slaveri för den rike mannen?

Ja, vi önskar oss fred på jorden och är snabba att hacka på någon som är lite olik oss själva.
Ja, vi önskar oss fred på jorden någon annanstans.
Ja, vi har åsikter om vår granne, vår arbetskamrat, vår syster och bror.
Ja, vi har alltid åsikter om offer; ömkar, men ser ned på offren för att de inte var starkare; klappar oss för brösten och vill inte se förövaren i oss själva

Ja, vår största önskan är fred på jorden…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Och vår största önskan är fred på jorden…?

  1. Deckargunnar skriver:

    Jag är inte så mycket för monarkin heller men kan ändå inte låta bli att glädjas med Victoria och Daniel.Fred tror jag det blir först när jordens resurser fördelas rättvist till alla.Trevlig helg

    • Britta skriver:

      Jag önskar också Victoria och Daniel att gott – fast jag är lite anti mot monarkin…Hoppas du också får en trevlig helg!

Kommentera

