Tänkte på Pensionen idag…

Jag satt på bussen på väg hem och började tänka på folk som går i pension: Så skönt det måste kännas om man har familj, hus, stuga och ett stort socialt umgänge – men tänk de som inte har någonting av det? De som kämpat i hela sitt liv, slitit tungt, inte orkat leva fullt ut och att det är människorna som borde vara gladast över att sluta arbeta – är de som ständigt längtar tillbaka?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Tänkte på Pensionen idag…

  1. imsy skriver:

    Det är ju ganska vanligt att arbetande människor, kanske då mest män, bygger upp hela sin tillvaro genom jobbet. När de går i pension går hela tillvaron i kras.

  2. Arrami skriver:

    ..längtar till pensionen, då lär jag bo vid Karibiens strand, njuta av livet, måla, mysa och bara vara under livets ”solnedgång”…tycker lite synd om de som längtar tillbaka, trist…när man kan längta framåt, liksom.Kram! 😉

    • Britta skriver:

      Hej! Kan man få en kommentar att se glad ut.?..:-)Det måste vara underbart att vara konstnärlig, kanske kunna försörja sig på det och dessutom ha det som sin roligast hobby…och dessutom fundera på att flytta till Karibiens strand när man blir pensionär och fortsätta måla….fattar du egentligen hur lycklig du är:-)

  3. Ninapinas skriver:

    Eller som min mamma som valde att vara hemma som hemmafru med oss i 15 år,hon får 6700 kr i pension. Inte lätt att klara sig?Tur hon har pappa. 😦

    • Britta skriver:

      Nej, minsann – 6 700 kr/mån är inte mycket att leva av. Det borde finnas en miniminivå i alla fall – och den borde vara betydligt högre än 6 700 kronor!

  4. Deckargunnar skriver:

    Jag har varit borta från jobbet i drygt fyra år o ”tränat” på att vara pensionär. Kul att kunna jobba igen men jag ser fram emot kommande pension med glädje. Jobbet får inte ta för stor plats i tillvaron.

  5. Deckargunnar skriver:

    Ditt föraa inlägg.Modala hjälpverb och possessiva pronomen? Jag har fått en språkkurs på dvd av hustrun i julklapp.Vi åker till Florens i maj. Glad om jag kan lära mig några ord o fraser. Vid ett besök i Allassio för många år lyckades jag få personalen att bryta ihop i skrattsalvor när jag med hjälp av lexikonet bad att få prova klänningen i skyltfönstret.

    • Britta skriver:

      Ja, vad gör man inte för att göra livet glatt för andra?:-) Jag kan tänka mig att det är lätt att det blir språkförbistringar när man ska försöka konversera, men i ditt fall blev det ju riktigt lyckat!Ha en fin helg Gunnar!

Kommentera

