Behöver vi grupper för att visa var vi står?

För ett tag sedan gick jag med i Facebook (sent omsider, det tycks som om jag alltid hakar på något på slutet och jag undrar nu; det måste vara något nytt på gång snart:-) och det finns massor med grupper och nya poppar ut hela tiden, beroende på vad som händer i samhället. Det är bekvämt att gå med i en grupp; en hel massa människor tycker som jag gör och jag kan lufta missnöje, om jag så vill, ungefär som att anonymt smälta in i ett första maj-tåg. 

Jag skulle kunna tänka mig att starta upp några Facebook-grupper, men undrar hur många som skulle vilja gå med i gruppen ”Vi som inte kan leva utan Lingongrova” eller ”Vi som bara ville lukta på blommorna” eller något sådant. Vadå mesigt? Det är ju jag! 

Nu finns det tydligen grupper på Facebook mot Bjästa-prästen. Och jag funderar varför vi har ett sådant enormt behov av att plocka ut en syndabock? Vad är det inom oss som gör oss så rädda att vi inte vågar stå upp och försvara någon som vi tycker hanteras fel? Jo, för att vi är fega och rädda. Makten i gruppen som kan vända ilska och hat mot vem som helst som råkar stå i vägen – kan även nå mig.

Jag kan tänka mig att det är många människor i Bjästa idag som ångrar sig, som inte vill ta in att det var faktiskt just jag, som var bland de människorna som gjorde fel? Som inte hade nog inlevelseförmåga att tänka sig in i hur den flickan hade det? 

Ska vi skapa en grupp? Vi som hatar Bjästaborna? Eller ska vi i fortsättningen var och en av oss ta personligt avstånd från alla former av våld och övergrepp och börja TÄNKA SJÄLVA?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Behöver vi grupper för att visa var vi står?

  1. Arrami skriver:

    …vi skall givetvis tänka själva och ta avstånd från alla hat-grupper! ;-)Starta en ”vi som luktar på blommorna grupp” hälsar ”vargen” som gärna sitter under korkeken och bara njuter av blommors doft! 😉

  2. sarahmara skriver:

    Jag har skrivit om just skolor idag, och även kontaktat aftonbladet angående det jag skrivit om mina söners skola….tycker det är viktigt om det går att göra förbättringar!!! //sarah

Kommentera

