Är verkligen en bonsai vacker…

I ett hörn – i ett rum står en avskalad bonsai. Ja, jag vet; vitsen med en bonsai är att den ska vara avskalad och tuktad, men min har inga blad! Alls. Vi köpte den på Ikea för sisådär fyra år sedan och i omgångar har bladen kommit och fallit. Det är mitt sorgebarn bland krukväxterna. Jag glömmer helt enkelt bort att vattna den. Det är inte helt enkelt att sköta en bonsai har jag förstått och på Wikipedia finns en lång avhandling om bonsaier, exv: Att sköta en bonsai kräver både kunskap och omsorg. Dessutom krävs en stor portion tålamod.

Jag skulle ha tänkt på just dessa saker innan vi slog till. Den står där i ett hörn och ger mig dåligt samvete. Nu har jag plockat fram den från hörnet. Och jag mumlar tyst för mig själv ett mantra som ska ge mig den vackraste bonsaien av alla: kunskap, omsorg, tålamod – och vatten!

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Är verkligen en bonsai vacker…

  1. Andromeda skriver:

    Att sköta en bonsai är en hel vetenskap. Den kräver en hel del arbete. Det är inte något som passar mig. Men vackra är de!

  2. Anders skriver:

    Du får pröva med anabola steroider eller nåt? 😉

  3. Anna skriver:

    Jag gav en bonsai som bröllopspresent en gång, tyckte det var en fin symbol. Inte visste jag att den skulle efter något år. Inte så fin symbol kanske…

    • Britta skriver:

      Äktenskap och bonsaier är nog ganska lika – behöver daglig omskötsel och gödning – så presenten var nog ganska fyndig..:-)

  4. sarahmara skriver:

    Du kommer att få den att blomma!! det kan du ge dig på=) kramizar//sarah

Kommentera

