Jag såg en intervju med Michael Moore igår…

Han talade om USA förut, då de sa: om tio år har vi människor på månen! Idag finns inte den attityden kvar. USA har tappat något. Och han frågade; vill ni svenskar verkligen ha det som i USA? Ni vet väl vad det för med sig? Privatiseringar, större klyftor mellan rika och fattiga, större brottslighet, vapen osv. Skillnaden mellan USA och Sverige är att i USA tänker vi JAG och i Sverige tänker ni VI.

Vi har fortfarande solidaritetstanken kvar. Än så länge. Allas rätt till ett värdigt liv, allas rätt att kunna studera, allas rätt att få sjukvård, allas rätt att ha ett skyddsnät – om det krisar. Allas rätt att vara jag bland många vi…   

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Jag såg en intervju med Michael Moore igår…

  1. Transparent skriver:

    Det finns ingen större hycklare än Michael Moore. Dessutom vinklar han sina dokumentärer.

    • Britta skriver:

      Men någon större hycklare än Michael Moore måste det väl finnas på denna jord. Vad grundar du den åsikten på?

  2. wex skriver:

    japp det är därför jag blirförbannad när tankesmedjorsom timbro yttrar sig pådebattsidorna i aftonbladet.

    • Britta skriver:

      Jag läser sällan vad tankesmedjan Timbro skriver, något har jag väl läst, men ser på deras hemsida att ”Vårt eviga uppdrag handlar om att tillgängliggöra omistliga liberala klassiker och vinna nya generationer för våra idéer”. Omistliga liberala klassiker…Jag har en egen tankesmedja – den är inte evig – men jag gillar det jag tänker och jag sätter inte all min tro på marknaden. Människan måste gå före marknaden…

  3. Arrami skriver:

    …ja, ” Än så länge”. …lever solidaritetstanken om välfärden, allas rätt att färdas väl genom livet…men tanken attackeras allt tydligare även här i Sverige.Vi får se vad svensken väljer i en snar framtid…och det går fort att riva ner, svårare att bygga upp …Må gott! 😉

    • Britta skriver:

      Precis vad Moore sa; det går fort att riva ned – men mycket längre tid att bygga upp. Det känns som om vi håller på att förlora något bra vi haft och som folk kämpat så mycket för att bygga upp,Ja, vi får väl se hur valet går…! Det gäller att rösta rätt…Må gott!

  4. silvertörne skriver:

    Klickar såklart ”tumme” på ditt inlägg. Vi måste våga fortsätta tron på ett VI. Det är väl just det som varit framgångsfaktorn för människan som art? Utan ett vi-tänk reduceras vi bara till ensamma rovdjur som planlöst driver runt och letar efter någon svagare att utnyttja. Ha en skön söndagseftermiddag!

  5. portolanseglaren skriver:

    -Det är viktigt att poängtera betydelsen av solidaritet, av ”vi”. M Morre ställer en fråga: Vi ni ha det som USA? -Att vinkla är att vara människa, hur enfaldig och feg är man inte om man tror att dokumentärer är kataloger av råa fakta.

    • Britta skriver:

      Jag vet inte om jag förstår vad du menar med den sista meningen”-Att vinkla är att vara människa, hur enfaldig och feg är man inte om man tror att dokumentärer är kataloger av råa fakta.”

Kommentera

