Minns ni detta 70-tal? En reflektion från år 2000…

Året var 1975. Detta år började snön att falla över Umeå den 1 november och det maximala snödjupet uppmättes till 77 cm. 70-talet som var mysdressar i plysch, storfamilj och Grupp 8. Gröna medaljongtapeter, skåpluckor lackerade i läckert brunt och kupade plastlampor i varmt orange. Det var också då man satt klistrad framför TVn och följde Ingemars åk, beundrade, kände varmt för denne tystlåtne svensk som till slut tog hem 85 världscupsegrar. Björn Borg storhetstid med sina fem Wimbledonsegrar. OS-guld blev det till Gunnar Larsson, Ulrika Knape, Anders Gärderud, Bernt Johansson, Ragnar Skanåker och Sven-Åke Lundbäck. VM-guld till Frank Andersson och Stellan Bengtsson.

hjärtan.png

På TV följde man även de första långa serierna, Arvingarna och Familjen Ashton. Gomorron Sverige startade lördagsmorgnarna och Bosse Larsson sjöng sånger runt granen på julaftnarna. Lite slätstruken var Schlager-EM innan ABBA slog till och vann med Waterloo i Brighton 1974. Annars var det logdans och dansband som gällde; men Terry Jacks låt Seasons in the sun fastnade också i mitt hjärta. Sedan kom proggen, Norrbottens Järn, Nationalteatern och Hoola Bandoola Band. Ur min rullbandspelare strömmade Kom och köp konserverad gröt och Cheops pyramider.

På 70-talet fanns en period när man på radion var och varannan dag hörde om företagsnedläggningar och uppsägningar av stora personalstyrkor. Miljöskandaler poppade upp. I Teckomatorp hittades nedgrävda tunnor med giftigt innehåll. Vi hörde om sjöarna som försurades allt mer. Vi insåg att något måste göras och miljömedvetenheten väcktes. Kärnkraftens vara eller icke vara debatterades livligt.

Nu är det 00-talet och ett nytt årtusende. Medaljongtapeterna är borta, nya idrottsstjärnor har kommit, vi värnar om miljön och världen har på något sätt krympt. Aktier, fondsparande och IT är i ropet. Musikutbudet är enormt. Vi är förståndiga och pensionssparar. Vi tänker på framtiden, den som är imorgon, om 5 år eller om 10-20 år.

På 70-talet tänkte vi också på framtiden, den framtid som vi har idag. På 25 år kommer någon annan att längtansfullt beskriva Kajsa Bergqvist, Therese Alshammar, Anna Lindberg, Magnus Norman, Ludmila Engqvist och Jan-Ove Waldner. Berätta om aktier, IT och premiepensionsvalet. Artisterna vi gillade; Carola, Madonna, Celine Dion och The Olsen Brothers. Robinson var det stora samtalsämnet vid fikabordet. Vi åkte iväg till ”utveckla-dig-själv”-kurser och retreatcenter för att åter finna tystnaden och sökte en annan dimension i livet, andligheten. På arbetet tillhörde vi humankapitalet, arbetade målstyrt och ville utveckla den sociala kompetensen.

Men i mitt hemliga rum tänker jag på batik, Janis Joplin, Creedence och Barry White. Minns Kojak, Baretta och Hem till byn och det varma skenet från en orange lampa i plast och nynnar tyst för mig själv: We had joy, we had fun, we had seasons in the sun. But the stars we could reach were just starfish on the beach.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Minns ni detta 70-tal? En reflektion från år 2000…

  1. Deckargunnar skriver:

    HejHärlig nostalgi.Jag har en känsla av att 70-talet upprepar sig i mycket nu.Fast jag är inte säker på att jag önskar att klädstilen från då kommer igen.Den var rätt märklig om jag minns rätt.Seasons in the sun minns jag väl. En av dom sånger som jag fortfarande kan större delen av texten på när jag klinkar på min gitarr.Glad Påsk!

    • Britta skriver:

      Hej Gunnar! Nej, jag skulle heller inte vilja ha 70-talet tillbaka, men Seasons in the sun, sitter klokrent kvar i huvudet ännu. Den var polulär när jag gick ut sjätte klass och åkte på klassresa till Dalarna och då måste det ha varit 1973. Glad PåsK!

  2. Andromeda skriver:

    Härligt att läsa om hur det var förr. Jag minns allt det där jag med… 🙂 Önskar dig en fortsatt fin påsk!

    • Britta skriver:

      Ja, det som var förr är ibland mera kristallklart än vad som är nu. Undrar vad det beror på:-)Önskar dig också en fortsatt fin helg!

  3. Ninapinas skriver:

    Klart jag minns. Allt som har med 70.80 talet . Saker var enklare då inbillar jag mig.:) Fin Påsk på dig.

    • Britta skriver:

      Åtminstone när man tittar tillbaka kan det kännas enklare. Lite kul i alla fall att man minns hur det var och hur det kändes. Jag önskar dig också en riktigt fin påsk. Ha det så gott!

  4. sarahmara skriver:

    Jag tror på det du skriver, men har inte några minnen då jag föddes 75.. Men jag har ju hört vilka härliga år det var då! kramizar//sarah

    • Britta skriver:

      Då vet du lite mera nu då om 70-talet:-) En sak är säker om man upplevt 70-talet IRL vill man aldrig mera ha medaljongtapeter…!

  5. Noomi Berlinger-Stahl skriver:

    Det är 30 år sedan jag flyttade från Sverige, så det är säkert att jag inte hört några svenska 70 tals schlager på radio. Trots det finns orden till alla 70 talets hits lagrade på hjärnkontoret. Det räcker att någon säger anakonda eller saionara så dyker hela sjok med texter upp. Inte så konstigt att deinte finns plats att komma ihåg vad barnen heter….

    • Britta skriver:

      Hårddisken är full – känner igen det där:-) Det är mycket lättare att komma ihåg saker från förr. Ha det gott!

  6. Bokmalen skriver:

    Hi hi, jag minns allt!! Jag var tonåring på det galna 70-talet och jag kan avslöja att jag faktiskt hade en väldigt kort fling med Frank Andersson.Jag blev ”vuxen” på 70-talet med mellanöl och grillchips och Seasons in the sun. Började inte den med: Goodbye….?Härligt härlig men farligt farligt…

    • Britta skriver:

      Det var värst! (med Frank Andersson…) Jo, jag kommer ihåg mitt eget 70-tal, hmmm. Tur man blir lite klokare med åren. Goodbye my friend it’s hard to die, when all the birds are singing in the sky…Ha det gott!

  7. Det revolutionära 70-talet var OK, men inte bättre än nu. Blickar man (vi) framåt, serväl inga krig, då är då, och nu är nu. Det jag gör under en livstid…

    • Britta skriver:

      Allt har sin tid, så är det och det fanns en hel del elände på 70-talet. Vad jag kan sakna är den kvinnokamp som fanns då – jag tycker att vi går bakåt istället för framåt i den frågan (inom vissa områden). Skönhetsfixering exv.

  8. Kao (oinoljad) ;) skriver:

    Minns det med glädje.( Trots det hemska mode som var då.)Aldrig tidigare eller senare har vi väl haft det så bra i Sverige som under just 70-talet! Under många år på 70-talet låg vi etta på välfärdslistan i världen över bästa land att bo i.Facket var starkt, människorna engagerade och protesterade mot orättvisor och annat.Vi var unga och märkte att vi kunde påverka (t.ex mot vietnamkriget).—————Sen dog Palme. Sen proppades vi fulla av ”tittyatements” för att vi inte skulle bry oss om annat än navelskåderier och bantning etc etc.Så nu är det som det är…(Jag hade blå väggar och gula snickerier…:D )Ha en fin påsk.Kao

    • Britta skriver:

      ..oninoljad:-) men Kao då! Jag gillar också starka färger, men har fått tagga ned litet med det. Det fanns lite mera hopp på 70-talet. Jag tror vi behöver det – hopp om framtiden. Önskar dig också en fin påsk!

  9. Kao (oinoljad) ;) skriver:

    ”tittyatatements”, ska det stå 🙂

  10. Så långt tillbaka gör vi väl bäst i att sovra minnen, glöm ej bort the Beatles, höger-trafiken (1967), Anders Björck, Bob Dylan, Goddard, Alexandra Kollontaj.Sjung om studentens lycklig dag, än klappar hjärtat med friska slag…

    • Britta skriver:

      Ja, det är inte lätt att få med allt – det var bara ett litet axplock och sånt som jag kom ihåg och tyckte var lite speciellt; men naturligtvis finns det mycket mer. Högertrafikomläggningen – den dagen minns jag glasklart och skyltarna med stort H…

  11. Konsten är lång, livet är kort. Ars longa, brevis … Tycker Paris museer, då Jeu du Pomme, Beauborg, Louvren är bland det bästa från 1980, Ufficierna har jag alrdig besökt, däremot Guggenheims museum i Venedig.Köhlerndomen, i Istanbul finns Hagia Sofia. Tror att Medborgarna i Calias är en skulptur-upplevelse man återvänder till i medvetandet.

    • Britta skriver:

      Muséer är underbara platser – och konst föder något viktigt inom en. Vad vore vi utan skönhet och det som ger en klang i våra inre rum?Ha det så gott!

  12. I dessa tider – Obama, snöstormar, Afganistan, Göran Hägglund, vad vore vi utanen liten begonia i fönstret.

  13. Urban.Medin. skriver:

    Härligt inlägg.Nostalgisky så det förslår :)Det är knappt man vågar prata om hur det var då :)Men tänk er, 1972 fittjaskolan, en stor sombrero och en ponsho. 2 turturduvor under hatten på rasterna. Den andre är fru Medin idag. Lite i hatten av mellanölet på kvällarna lyssnandes till highway star på kassettband. Bobadilla i gamla stan på helgerna, hade den där sötsura doften av harsis. Tunnelbanan hem på morgonkvisten till Fittja som var slutstationen då. Härliga tider, men alldeles för slappt. 🙂

    • Britta skriver:

      Tack! Kanske var det lite slappt (för vissa dårå:-) men kul att man upplevt det. Kul att det blev du och turturduvan.Ha det så gott!

  14. Visst uppskattar jag komplimanger, även om det egentligen finns bättre psykologi. I form av beröm, t.ex. Detta med banta hellre än att titta på Zorn,hur tacklar jag detta? Det kanske är att ha omvänt skönhetsideal? Jag målar,men läppstiftet tycks viktigare, alla har ju sin uppgift, mina men ser både kroppoch själ, skulle gärna få rätt beröm. Ni som har det…

Kommentera

