Är det lika enkelt att tänka stort – som att tänka medelmåttigt…

Anledning till frågan är att jag läste ett reportage för en tid sedan om en isländsk, kvinnlig fotbollstränare. Hon kom till Sverige, tränar ett litet damfotbollslag på en liten plats i Sverige och hennes grej var att hon ville lära tjejerna att tänka stort istället för litet; vi kan vinna, vi kan bli bäst osv.

Ligger allt i tanken? Kan vi alla lyckas?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Är det lika enkelt att tänka stort – som att tänka medelmåttigt…

  1. KnurraLinda skriver:

    Stor fråga;)När jag var aktiv i innebandy, så fanns det en tränare som ville värva mig under många år. Jag var ”stjärna” i mitt dåvarande lag och trivdes med det. Hans lag satsade mot Elitserien. Vi hade många och långa samtal och efter ett par år bytte jag lag för att verkligen satsa. Det är svårt att förklara men hans tänk och hans psykologi med oss var fantastisk. Jag utvecklades något enormt, både som spelare och som person. Värderingar jag har idag, nästan 15 år senare har jag fått av honom.Laget tog SM-guld för några år sen och spelar SM-final nästa lördag igen. Tror att det inom sporten ligger mycket i tanken. Inte bara att – ”Jag vill bli bra”. Utan jag vill bli bäst. (På både gott och ont) Man har målbilder hela tiden. Jag såg mig själv avgöra, eller springa först över mål-linjen på 100 m. Att vinna. Känner , när jag läser att det blev lite snurrigt men jag kan inte förklara mig riktigt:)Kram och ha e bra kväll och helg

    • Britta skriver:

      Hej Linda! Jag tycker att du förklarade dig alldeles utmärkt. Det är något som jag alltid haft på känn att det är så – men inte riktigt följt själv fullt ut. Fantastisk berättelse du delade med dig av. Ska läsa kommentaren flera gånger! Ha en riktigt fin kväll/Britta

  2. KnurraLinda skriver:

    Målbild, var ordet jag skulle skriva om haha. Att ha en målbild, i vad det än må gälla, ökar chanserna att det faktiskt blir så som man vill. Så som svar på frågan: Jag tror inte allt ligger i tanken….men tro kan ju försätta berg, som någon sagt:)

  3. Sten Blekman skriver:

    ALLT ligger givetvis inte i tanken, men VÄLDIGT mycket.Mer än vad man kanske kan tro …*Sten jobbar på att tänka bättre.*

    • Britta skriver:

      Det är fascinerande att tänka så – vidgar perspektiven en aning. Jobba på Sten! Ha det gott!

Kommentera

