Bara några ord…

Jag läste en fantastiskt fin text i dagens morgontidning. Det var en man som skrev om sin fru som han förlorat i cancer. Det var inga stora utsvävelser, men han berättade om sin positiva fru och att hon när slutet var nära och var på väg hem efter en behandling hade sagt (ungefär så här): Det sägs att många vill ut och se världen när de har kort tid att leva, men jag längtar bara hem till vår inglasade altan. Där ska jag sitta och titta ut på skogen, umgås med min familj och mina vänner, äta god mat och dricka vin. Hon var inte femtio år när hon dog. 

Jag fick en stor klump i halsen och jag tänkte att vi människor är stora idioter som inte förstår att uppskatta vad som är viktigt i livet. Det är inte värt att utkämpa varje liten strid som finns, det är inte värt att inte uppskatta de små sakerna i livet.

Det var en text som stannade kvar…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Bara några ord…

  1. Ninnannah skriver:

    du har rätt i det, men utan ifrågasaättningar kanske det aldrig utvecklas…….småsaker är inte viktiga att bråka om… du har rätt…

    • Britta skriver:

      Det finns saker som är viktiga och det finns saker som är mindre viktiga. Visst måste man kämpa för det man tror på – men det finns mycket som man helt enkelt skulle kunna strunta i…Ha det gott:-)

  2. Ninapinas skriver:

    Det gick ett program på Tv, där man fick följa några svårt sjuka patienter. Minns du det?Där satt jag som klistrad och följde deras öde, helt faschinerad över en dels inställning till livet.Det ger en onekligen en tankeställare..

    • Britta skriver:

      Jag såg inte de programmen, men som du säger man blir förundrad över människors styrka i svåra situationer.

  3. sarahmara skriver:

    Visst är det meningslöst med att lägga energi och ork på småsaker…Men när det väl gäller så då får man kraft från ingenstans!!! Den bara kommer.:)

    • Britta skriver:

      Vi är kanske starkare än vad vi tror oss vara när det verkligen gäller. Det känns bra att det är så!

  4. kameleonten skriver:

    mitt ex hade cancer och under vårt 10 åriga äktenskap så fick jag verkligen lära mig just detta….. jag är så oerhört tacksam över denna gåva, den har burit mig över många svåra perioder i mitt liv.” Vad skulle du göra om du enbart hade ett halvår kvar att leva?” det var vår ständiga vardag… jag är i dag närvarande, i nuet och inser att livet är viktigt vid varje sekund, varje minut….. inte i morgon, inte sen.. utan NU!det är alltför få som lever så… tyvärr

    • Britta skriver:

      Tack för att du delade med dig om hur du har haft det. ”Vad skulle du göra om du enbart hade ett halvår kvar att leva?” Den tanken du skriver här ovan är viktig att ha med sig och kanske just då gör man de saker man annars enbart tänkt att man skulle göra någon gång i framtiden.

  5. kameleonten skriver:

    … Du frågar kanske- varför tog det slut? Paradoxen är ju denna att en person som genomgått en sådan livsavgörande sak, vägrar kompromissa… så även han… det är svårt att i längden leva med en person som vägrar kompromissa…..men jag är tacksam för tiden vi fick..och ja… han lever fortfarande….. även om hans cancer av läkarna i Umeå inte gav honom ens 1% chans att överleva…. så lever han ännu…. efter 30 år…. ;)) sånt är underbart!!!!

    • Britta skriver:

      Allt vi går igenom formar oss till något och det är nog så att lever man tillsammans så går det inte i längden utan att kompromissa. Jag blev väldigt glad när jag läste din kommentar. Ditt ex som överlevde läkarnas dom, den insikt ni fick under tiden och att han fortfarande lever. Jag håller helt och fullt med dig: sånt är underbart!!

  6. Filosophia skriver:

    Så är det ju absolut!! Det är så lätt att glömma det som är viktigt för att man drömmer om något annat långt bort eller oåtkomligt. Med tiden kommer nog iaf ibland den visheten. Jag vet inte om jag nått dit än, men jag har iaf insett att hjärnan kan spela så stora spratt med en människa att man går alldeles vilse…Fint och känslosamt inlägg!!Många kramar

    • Britta skriver:

      Har du läst Coelhos Alkemisten? Den boken handlar just om livets skatter och var de finns…jag gillar Coelho och hans sätt att skriva och det lite magiska i böckerna. Roligt att höra av dig igen. Kram!

  7. Deckargunnar skriver:

    Ja tänk om man kunde möta slutet av livet på det sättet.Bara att hoppas

  8. Ewa. skriver:

    Nej man får sig en ordentlig tankeställare ibland .. Jag förlorade båda mina föräldrar unga och det är något jag alltid burit med mig jag vet att det kan ta slut vilken dag som helst .. Och ibland kan jag bli irriterad på en del människors eviga jakt på status och pengar allt medan dom helt försummar sina föräldrar jag tycker dom ska vara glada att dom har dom även om dom kan vara senila och jobbiga … Ja nu spårade jag lite kanske men vad jag menar är att en del människors prioriteringar är helt uppåt väggarna … KRAAAAM

    • Britta skriver:

      Vad tråkigt att du förlorade båda dina föräldrar när du var ung. Och som du säger vi har lätt ibland för att prioritera helt fel saker. Att ytan kan betyda så mycket, statusjakt osv, när vi inte blir lyckligare av det. Du verkar vara en jättevarm och härlig människa och jag önskar dig en riktigt fin fortsättning på denna underbara, soliga vårdag. Kram!

  9. Ewa. skriver:

    Tack så mycket Britta ,, har fått precis samma intryck av dig =))Kraaam

Kommentera

