Lördag morgon och jag är duktigt duktig…

Vissa ord låter så konstiga – som ”duktig”. Säg ordet tio gånger snabbt så förstår ni. Är jag duktig? Är ni duktiga? Man kan vara duktigt trött eller duktigt hungrig. Man kan vara bara duktig, så där i största allmänhet. En duktig hellyllemänniska.

Duktighet kan sitta fast som ett klistrigt plåster. Kompetent, duglig, god förmåga, skicklighet. Jag kan tänka mig att om jag skriver en biografi så skulle jag kunna kludda följande ord ”Jo, jag levde ett helt liv och jag ville så gärna vara duktig – men till vilken nytta, frågar jag mig nu”.

Duktigheten skiner också igenom när man läser historier om utbrända människor, de som gick i väggen på den tiden benämningen fanns. ”Jag jobbade heltid, gjorde karriär, tog hand om min gamla mamma, skrev matlistor på söndagarna, gjorde storkok och frös in, skjutsade fyra barn till deras träningar; alla tyckte att jag var så duktig, men en dag kunde jag inte kliva upp ur sängen och nu gråter jag bara och förstår inte varför det blev så här”.

The perfect life – duktighetens mål och mening. 

Idag är det lördag. Jag ska städa och ta en långpromenad. Den första aktiviteten för att det är nödvändigt, den andra för att jag tycker att det är roligt. När jag går där och strosar ska jag titta på ett moln som seglar på himlen och berömma mig själv över hur duktig jag var som städade innan jag gick ut…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Lördag morgon och jag är duktigt duktig…

  1. Deckargunnar skriver:

    Duktighetssyndromet tror jag är till bekymmer för oss alla men jag tycker mig ha sett flest ”duktig flicka”. Dom som alltid lever upp till allas förväntningar tills dess att dom inte orkar mer.

    • Britta skriver:

      Är det typiskt kvinnligt tror du? Känner inte män av samma duktighetspress och tänker mera att ni duger precis som ni är?

  2. Tant Otto skriver:

    Att vara duktig i mångas ögon kan bli ens eget fall ….dumdristiga är ofta de som är duktiga i överkant…för det håller inte i längden att tro att man orkar hur mycket och hur länge som helst…men mitt i det.. så kör man bara på och till sist så tar det bara stopp….för man har inte tagit sig tid att lyssna och känna efter hur man egentligen mår…kroppen sänder ut signaler ibland, smärta, trötthet och glömska…men man kopplar inte ihop det med sitt leverne…Hm Britta du gör rätt i att belöna dig själv som struntar i att vara duktig hela tiden….att promenera eller göra något annat som man tycker om och njuta av dagen lite borde all göra för att må bra eller bättre. Att det ska vara så svårt att fånga dagen och leva i nuet, att stanna upp och se sig omkring och leva livet istället för att irra runt och stressa för att göra en massa måsten…Ha en fortsatt bra skön dag =)

    • Britta skriver:

      Du har så rätt: ”att vara duktig i mångas ögon kan bli ens eget fall”.Man måste göra sådant som är roligt också, för sin egen skull – och inte ha hela helgen intecknad från morgon till kväll. Det ger ju också lite spänning i tillvaron att veta att vad som helst kan inträffa, något som inte är planerat, helt spontant och att dagen är fri:-)Ha en riktigt skön helg du också!

  3. Ninapinas skriver:

    Duktig tillsammans med ordet präktig har fått en lite negativ klang i vår tid.Förr var det ord som stod för något fint, visst?

    • Britta skriver:

      Ja, så är det nog och ordet präktig är lite fyrkantigt. Visst är det bra att vara duktig, men hur duktig ska man vara för att det ska vara nyttigt för en själv…

  4. Ewa. skriver:

    Ungefär så har min lördag med sett ut fast jag gjorde tvärtom eftersom jag har hund =)) Ha en fortsatt härlig Lördag du duktiga goa kvinna =)) kraam

    • Britta skriver:

      Ciao Ewa! Nyss hemkommen från promenaden och ja, jag har städat. Hela eftermiddagen fri. Återstår att se vad det blir nu…Ha en jättefin kväll! Kram!

  5. Andromeda skriver:

    Vi är många som mer eller mindre sitter fast i duktighetsfällan. Jag håller sakta men säkert på att försöka ta mig ur dess grepp. Det är inte enkelt. Men då och då gör jag små framsteg 🙂 Hoppas du har haft en fin lönrdag!

    • Britta skriver:

      Lördagen var lugn och skön – avlutade kvällen med Körslaget:-) Trevligt program det där. Det har snöat inatt, men solen visar sig i alla fall. Hoppas du får en fin söndag!

  6. Arrami skriver:

    …jo, dugligt duktig skall man va…vad var det han skrev den förre kungen? ”Plikten framför allt!”…?…men man behöver nog inte alltid vara duktig…man har att att vårda dammråttorna också! ;-)Ha en go och skönt slapp söndag! 😉

    • Britta skriver:

      Just nu är det inga dammråttor här:-) och den här dagen kommer det inte att göras så mycket.Sneglar ibland på P-O Enqvists bok ”Ett annat liv” som jag inte riktigt kommit in i än, men får väl se hur det blir med den saken. Önskar istället jag hade en ej läst bok av Coelho att flyta in i. Hoppas du får en fin dag…:-)

Kommentera

